Całkiem nowe "Jezioro Łabędzie" i tajemnicze "Darkness" Izadory Weiss. Oto hity nowego sezonu Teatru Wielkiego Opery Narodowej

31 maja w salach Redutowych Teatru Wielkiego Opery Narodowej przedstawiciele teatru przedstawili repertuar nowego sezonu. Balet "Jezioro Łabędzie" według nowego libretto, opera "Umarłe Miasto" w reżyserii Mariusza Trelińskiego i zapowiadający się rewelacyjnie balet "Darkness" według libretto Izadory Weiss to naszym zdaniem hity nadchodzącego sezonu.

Na uroczystości ogłoszenia nowego sezonu w Teatrze Wielkim Operze Narodowej obecny był m.in. tancerz Polskiego Baletu Narodowego Vladimir Yoroschenko, Wojciech Pszoniak, Małgorzata Walewska oraz przepiękna i na żywo wyglądająca dokładnie tak jak na zdjęciach 81-letnia modelka Helena Norowicz.

Spodobało ci się? Polub nas

Dyrektor artystyczny Opery Mariusz Treliński, którego "Tristana i Izoldę" warszawiacy już w czerwcu będą mogli podziwiać na deskach warszawskiej opery, a we wrześniu nowojorczycy na deskach Metropolitan Opera, opowiedział o premierach operowych przyszłego sezonu.

Wśród nich największe zainteresowanie wzbudziła opera w trzech aktach "Goplana" Władysława Żeleńskiego, według libretto Ludomiła Germana według "Balladyny" Juliusza Słowackiego. Balladynę zagra rewelacyjna sopranistka Wioletta Chodowicz.

Premiera już 21 października (kolejne spektakle 23 i 25 października).

"Czarodziejski Flet" Wolfganga Amadeusza Mozarta według libretto Emanuela Schikanedera to kolejna propozycja operowa. W rolę Paminy wcieli się Aleksandra Kubas-Kruk. Reżyser, Australijczyk Barrie Kosky, dyrektor artystyczny berlińskiej Komische Oper, w świecie opery obecny jest już od ponad dwudziestu lat. Do współpracy zaprosił oryginalną brytyjską grupę teatralną "1927". Razem połączyli nieme kino, żywe wideo i żywą muzykę, animacje, pantomimę.

Premiera już 11 grudnia (kolejne spektakle 13 grudnia, o 12:00 i 19:00).

Rewelacyjnie zapowiada się opera "Umarłe Miasto" Ericha Wolfganga Korngolda ze scenografią Borisa Kudlicki w reżyserii Mariusza Trelińskiego stworzona w koprodukcji z Gran Teatre del Liceu z Barcelony.

Umarłe miasto Korngolda, w którego osobie opera łączy się z kinem, wydaje się wymarzonym tematem dla twórczości reżyserskiej Mariusza Trelińskiego.

Premiera 10 czerwca 2017 roku (kolejne spektakle 13 i 16 czerwca).

Sezon w operze narodowejMateriały prasowe

Warszawiacy na pewno z niecierpliwością będą czekać na przedstawienie baletowe "Jezioro Łabędzie" według nowego libretto.

Po licznych inscenizacjach tradycyjnej wersji Jeziora łabędziego na scenie warszawskiej Krzysztof Pastor z librecistą Pawłem Chynowskim postanowili przenieść tę opowieść w realia dworu carskiego ostatnich lat życia Piotra Czajkowskiego. Respektując ducha romantycznego oryginału, sięgnęli do polskiego wątku autentycznej historii, jaka przydarzyła się następcy tronu rosyjskiego Mikołajowi.

Premiera: 20 maja 2017 kolejne spektakle 21 i 23 maja).

Osobiście najbardziej nie możemy doczekać się przedstawienia "Darkness" Izadory Weiss według Josepha Conrada.

Nowy sezon Teatru Wielkiegomateriały prasowe

Inspiracją dla Izadory Weiss była opowieść Jądro ciemności Josepha Conrada. To rozprawa o granicach okrucieństwa, które przesuwają się, kiedy jeden człowiek panuje nad drugim i jest bezkarny wobec przemocy. W spektaklu taka przemoc objawia się w relacjach między mężczyzną i kobietą. Choreografka jest zafascynowana zmianą, jaka pojawia się w tych relacjach, gdy kobieta przestaje być jednomyślna z partnerem i zaczyna odmawiać posłuszeństwa.

Premiera: 14 czerwca 2017 (kolejne spektakle 16 i 18 czerwca).

Ostatnią propozycją baletową jest przedstawienie w trzech częściach Chopiniana/ Bolero/ Chroma, które zostało stworzone specjalnie z okazji 60-lecia Krzysztofa Pastora oraz 30-lecia jego pracy choreograficznej.

Nowy sezon Teatr WielkiMateriały prasowe

Wieczór podkreśla trzy główne nurty programowe zespołu pod dyrekcją Pastora: przywiązanie do tradycji, polskie poszukiwania choreograficzne oraz więź artystyczną ze światowym baletem współczesnym. Zobaczymy słynne Chopiniana w klasycznej rosyjskiej choreografii Michaiła Fokina z muzyką zorkiestrowanych utworów wielkiego polskiego romantyka. Krzysztof Pastor pokaże wreszcie w Warszawie jedno ze swoich ostatnich osiągnięć - Bolero do muzyki Ravela, które po premierze w Amsterdamie zagościło już także w repertuarach teatrów operowych Wilna i Rygi. Wieczór sfinalizuje zaś Chroma wybitnego brytyjskiego choreografa Wayne'a McGregora - kultowy hit współczesnego repertuaru czołowych zespołów baletowych.

Premiera: 25 listopada 2016 (kolejne spektakle 26, 27, 29 listopada 2016, 4 i 5 marca 2017).

Oprócz nowości w Teatrze Wielkim będzie można obejrzeć spektakle, które już miały swoją premierą. Między innymi "Bajaderę" (balet, 1, 2, 5, 6, 8 października 2016), "Bajko gdzie jesteś", rewelacyjną "Burzę" (balet Krzysztofa Pastora, 28,29,30 października 2016), "Casanovę w Warszawie" (balet, 26, 27, 28, 29 stycznia 2017), "Cud albo Krakowiaki i Górale" (wodewil, 9, 11, 12, 13 kwietnia 2017), "Don Kichota" (balet,

8,9,10,11,12 lutego 2017,
1,2 marca 2017

8, 9, 10, 11, 12 lutego 2017, 1, 2 marca 2017), "Dziadka do orzechów" (balet, 23, 27, 28, 29 grudnia 2016), Madame Butterfly (opera, 23, 25, 28, 30 czerwca 2017), "Matsuzake" (opera, 21, 22, 23 kwietnia 2017), "Moby Dicka" (opera, 7, 9 maja 2017), Nabucco (opera, 2, 4 lutego 2017, 24, 26 marca 2017), "Oniegin" (opera, 11, 13, 15, 17, 19, 22 stycznia 2017), "Pasażerkę" (opera, 18, 20 września 2016), "Poskromienie Złośnicy" (balet, 30, 31 marca 2017, 1, 2 kwietnia 2017), "Straszny Dwór" (opera, 12, 13, 15 listopada 2016), "Traviata" (opera, 7, 8, 9, 11, 12, 13 kwietnia 2017), "Wilhelm Tell (opera, 19, 22, 25 lutego 2017).