Budują trzeci peron na stacji Warszawa Gdańska. A to dopiero początek wielkich prac na kolei

Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska to pierwszy krok do planowanej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego - serii inwestycji zaplanowanych na najbliższe lata, dzięki którym w godzinach szczytu do stolicy dojedzie więcej pociągów. Wszystkie prace będą kosztować 2 miliardy złotych.

Spodobało ci się? Polub nas

Prace na stacji Warszawa Gdańska właśnie ruszyły. Kolejarze wybudują tu nowy, trzeci peron. Dzięki temu zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Nowy peron będzie wyposażony w elementy małej architektury, nową wiatę i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także w system oznaczeń dotykowych dla niewidomych. Na peron będzie można dostać się windą lub schodami.

Informacja na schodach o budowie nowego peronu na stacji Warszawa Gdańska, fot. materiały prasowe

Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska potrwa ok. pół roku. W tym czasie przebudowanych zostanie także 8 km torów w północnej części stacji, używanych głównie przez pociągi towarowe, 19 rozjazdów oraz 10 km sieci trakcyjnej. Projekt obejmuje również przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Unia nam pomaga

Przebudowa stacji Warszawa Gdańska będzie kosztować ponad 53 mln złotych. To pierwszy projekt realizowany w stolicy ze środków nowego, unijnego instrumentu finansowania projektów infrastrukturalnych - CEF. Między innymi dzięki środkom z tego funduszu, w najbliższych latach kolejarze przeznaczą na swoje inwestycje w samej Warszawie aż 2 miliardy złotych.

Budowa nowego peronu na stacji Warszawa Gdańska, fot. materiały prasowe

- Dzięki temu zdecydowanie poprawi się jakość, niezawodność oraz dostępność do infrastruktury kolejowej w stolicy. Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska pozwoli na integrację kolei z komunikacją miejską: metrem, tramwajami i autobusami. Przyniesie to wymierne korzyści wszystkim pasażerom, a pierwsze efekty będą odczuwalne już w grudniu tego roku - mówi Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych, dyrektor ds. realizacji inwestycji.

Budowa nowego peronu na stacji Warszawa Gdańska, fot. materiały prasowe

Nowa, kolejowa perspektywa dla Warszawy w liczbach

* 2 mld zł na infrastrukturę kolejową w centrum Warszawy,

* 6 nowych przystanków, w tym Warszawa Główna,

* 9 zmodernizowanych przystanków kolejowych,

* 10 linii wylotowych ze stolicy (7 zmodernizowanych w nowej perspektywie, 3 już są gotowe).