Zostań fundatorem Zachęty:"To pierwszy taki crowdfundingowy projekt w Polsce"

Jeśli chcesz sfinansować zakup dzieła sztuki do kolekcji narodowej, albo samodzielnie kupić pracę do zbiorów Zachęty, masz niepowtarzalną okazję. Do wyboru osiem fantastycznych prac wartych 120 tys. zł i 46 dni do końca zbiórki. Zasil grono fundatorów, zapisz się na kartach historii Zachęty

Crowdfundingowy serwis odpalprojekt.pl zaprasza do niezwykłego projektu, nie tylko miłośników sztuki współczesnej. Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki i Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych zdecydowała się prosić o pomoc w zakupie dzieł sztuki. Liczy się każde 10 zł.

Spodobało ci się? Polub nas

- Zdecydowaliśmy się na tę akcję, bo uważamy, że nasza kolekcja potrzebuje zarówno Ciebie jako fundatora, jak i Ty potrzebujesz naszej kolekcji.  Osiem fantastycznych prac. Ważne nazwiska.  Wielkie korzyści. I pierwsza taka akcja.  Nie może Cię zabraknąć! - czytamy w opisie akcji.

A co jest do kupienia?

thumb_01_Zawadzki_resize

Monika Zawadzki, Autoportret 1, 2

Monika Zawadzki, Autoportret 1, 2 (Dyptyk), 2014, żywica epoksydowa, farba akrylowa, metal, drewno, 53 x 28 x 28 cm, 18 x 18 x 4,5 cm, postument 40 x 40 x 100 cm, ed. 2; fot. dzięki uprzejmości artystki
- Rzeźba Moniki Zawadzki została wyprodukowana specjalnie na wystawę artystki w Zachęcie zatytułowaną Bydło (2014).  Zawadzki jest autorką prostych, oszczędnych rzeźb, tworzy także obrazy i wideo. Jednym z głównych tematów jej twórczości jest idea kreowania tożsamości, wyrażana za pośrednictwem uniwersalnych kształtów.

Karol Radziszewski, Scotch pinkKarol Radziszewski, Scotch pink

Karol Radziszewski, Scotch pink, 2007/2015, fotografia na płycie MDF, 200 x 100 x 2 cm, unikat; fot. dzięki uprzejmości artysty i BWA Warszawa
Praca Scotch pink Karola Radziszewskiego odnosi się bezpośrednio do dzieła Edwarda Krasińskiego Instalacja za zbiorów Zachęty (Krasiński odwołał się do przedwojennej historii galerii, w skład instalacji wchodzi 11 czarno-białych reprodukcji dzieł należących do pierwszej kolekcji Zachęty, obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie, m.in. Bitwy pod Grunwaldem, przepasanych charakterystyczną niebieską linią). Radziszewski strawestował dzieło klasyka polskiego konceptualizmu - tworząc własną wersję autoportretu, zastosował swój wariant kolorowej taśmy.

Wojciech Gilewicz, Rockaway,Wojciech Gilewicz, Rockaway

- Wojciech Gilewicz, Rockaway, 2015, wideo (HD), 17'43", ed. 3 + 2 AP; fot. dzięki uprzejmości artysty
Rockaway to nazwa jednej z peryferyjnych dzielnic nowojorskiej metropolii, w której mieszka matka artysty. Gilewicz towarzyszy jej z kamerą w trakcie porządkowania domu częściowo zniszczonego przez huragan Sandy. Domu, w którym artysta ma też swoją pracownię. Rockaway ma charakter biograficzny i autotematyczny. Wpisuje się w kontekst prac opowiadających o współczesnym życiu i twórczości artystów - w tym wypadku niezależnego artysty działającego w Nowym Jorku.

Anna Jermolaewa, Aleksandra Wysokińska/20 Jahre danachAnna Jermolaewa, Aleksandra Wysokińska/20 Jahre danach

- Anna Jermolaewa, Aleksandra Wysokińska/20 Jahre danach, 2009, HD wideo, 41', ed. 2/5 + 2 e.a.; fot. dzięki uprzejmości artystki i Kerstin Engholm Galerie 
Film pokazany został na monograficznej wystawie artystki w Zachęcie w 2015 roku. Opowiada o niezwykłej postawie tytułowej bohaterki - Polki z Krakowa, która poświęcając bardzo wiele, pomogła Jermolaewej przedostać się za żelazną kurtynę. Artystka z powodów politycznych (była współzałożycielką pierwszej rosyjskiej partii opozycyjnej) zmuszona była uciekać ze Związku Radzieckiego. Po latach Jermolaewa postanowiła odnaleźć kobietę i w podzięce za udzielone jej bezinteresowne wsparcie, sfilmować spotkanie z nią.

Adam RzepeckiAdam Rzepecki

Adam Rzepecki, Falochron (Wciąż konsekwentnie udaję artystę), 1981, fotografia, ed. 1/6 (vintage); fot. dzięki uprzejmości artysty i Galerii Dawid Radziszewski
Adam Rzepecki, Jak Bóba bobu, tak bobu Bubie, 1983, fotografia, ed. 2/2 (vintage), 18 x 13 cm
Adam Rzepecki, Nos rozpłaszczony na Wielkiej Szybie Duchampa, 1986, fotografia, ed. 2/3 (vintage), 5 x 7,5 cm
Adam Rzepecki, Badanie obiektywności fotografii (pokój), 1979, fotografia, unikat (vintage), 8,4 x 12,4 cm
Adam Rzepecki (ur. w 1950 roku) jest fotografem, performerem i historykiem sztuki, od 1979 członkiem słynnej grupy Łódź Kaliska, od 1990 grupy Stacja Pi.Stacja. Wybór zdjęć podyktowany był ideą stworzenia serii prac, które łączą się we wspólnej narracji. Zdjęcia są autobiograficzne, poruszają zagadnienia tożsamości artysty oraz w charakterystyczny dla niego, niepozbawiony humoru sposób odwołują się do historii sztuki i do zagadnień związanych z appropriation art. (sztuką zawłaszczania). Jego fotografie zaprezentowane zostały na wystawie Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce (Zachęta, 2015).

Na fundatorów czekają nagrody, m.in.: wejściówki do galerii, certyfikaty fundatorów, roczne karnety do galerii, zaproszenia na dwa zamknięte przedpremierowe pokazy wystaw, zaproszenia na dni prasowe Biennale Sztuki w Wenecji i fotografia Andrzej Bielawski, Lux Aeterna, 2007/2010, 3 wydruki barwne na papierze fotograficznym z limitowanej edycji 50 sztuk sygnowane (numerowane od 2 do 5) , każda prac w formacie 30, 5 x 30,5 cm - zdjęcia wykonane przez artystę na poddaszu Zachęty.

Wpłat można dokonać za pośrednictwem serwisu odpalprojekt.pl

Kolekcja Zachęty to ponad 3500 prac wykonanych w różnych technikach. Galeria jest spadkobierczynią Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP), jak i Centralnego Biura Wystaw Artystycznych (CBWA), a historia jej zbiorów ilustruje ciekawe dzieje instytucji.

W kolekcji Zachęty znajdują się prace klasyków sztuki XX w. m.in.: Tadeusza Kantora, Edwarda Krasińskiego, Erny Rosenstein, Henryka Stażewskiego, Aliny Szapocznikow, a także światowej sławy współczesnych artystów polskich: Mirosława Bałki, Katarzyny Kozyry, Zbigniewa Libery, Wilhelma Sasnala oraz wielu innych artystów.

Więcej o: