Dlaczego w warszawskich autobusach jest zawsze problem z klimatyzacją?

"Dlaczego, gdy zaczyna się robić ciepło, z klimatyzacją w warszawskich autobusach zawsze jest problem? Albo nie działa, albo działa tak, że trzeba zmieniać strój na czas podróży?" - pisze do nas Kuba.

"Środa, przed 8 rano. Jadę autobusem linii 162 spod Dworca Wileńskiego na drugą stronę Wisły. Na zewnątrz niecałe 20 stopni Celsjusza, więc jakby już lato. Ale w klimatyzowanym autobusie czuję się jak lesie tropikalnym. Ogrzewanie działa na pełnych obrotach - pasażerom jest coraz goręcej, z westchnieniem ocierają pot skraplający się na czołach, zdejmują bluzy i kurtki, a w końcu z dezaprobatą spoglądają na kierowcę.

Dlaczego, gdy zaczyna się robić ciepło, z klimatyzacją w warszawskich autobusach zawsze jest problem? Albo nie działa, albo działa tak, że trzeba zmieniać strój na czas podróży komunikacją?" - pisze do nas Kuba.

No właśnie - dlaczego? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do Zarządu Transportu Miejskiego.

Kwestia komfortu termicznego jest subiektywna

Wiktor Paul wyjaśnia, że kierowca autobusu nie ma wpływu na nastawienie temperatury systemu ogrzewania/klimatyzacji. - Za nastawienie temperatury odpowiada zaplecze w zajezdni. W najnowszych autobusach ogrzewanie i klimatyzacja jest zależna od temperatury zewnętrznej. Tu również prowadzący nie ma wpływu na jej działanie - tłumaczy.

Jak przekonuje, kwestia komfortu termicznego jest bardzo subiektywna. - Jednemu pasażerowi będzie za zimno i zwróci się do kierowcy o wyłączenie urządzenia, a w tym samym momencie kolejne osoby mogą zgłaszać, że w przestrzeni pasażerskiej zrobiło się zbyt gorąco i będą żądać uruchomienia klimatyzacji. Z tego powodu przewoźnicy starają się osiągnąć złoty środek i regulują system podczas prac serwisowych - dodaje Paul.

Na końcu informuje, że pracownicy Nadzoru Ruchu ZTM regularnie monitorują temperaturę w pojazdach – zarówno podczas kontroli, jak i zdalnie, dzięki zainstalowanym w pojazdach systemom. - W razie zauważenia nieprawidłowości przewoźnik otrzymuje polecenie zmiany temperatury i dostosowania jej do panujących warunków atmosferycznych - podsumowuje.

Co sądzisz na ten temat? Napisz do nas: listy_do_metrowarszawa@agora.pl

Całkowicie pusta Warszawa. To niesamowite wideo pokazuje, jak zmienia się stolica na Wielkanoc

Więcej o:
Komentarze (56)
Dlaczego w warszawskich autobusach jest zawsze problem z klimatyzacją?
Zaloguj się
  • janciapala

    Oceniono 32 razy -20

    Problem w tym, że pasażerowie stali się bardzo roszczeniowi i skarżą się na wszystko, a to, że za ciepło jednemu, a drugiemu za zimno, a to że monitor z reklamami nie działa, albo zapowiedzi za głośno. Ludzie ogarnijcie się . Nie pasuje - proszę z buta przejść i nie marudzić. Za ciepło ci rozepnij kurtkę, za zimno załóż czapkę i kurtkę to są proste rzeczy. Czy myślicie, że kierowca złośliwie to robi? Temperatury w autobusach ustalane są odgórnie i za nieprzestrzeganie ich naliczane są kary finansowe. Zanim napiszesz skargę zastanów się trochę.

  • Oceniono 14 razy -8

    A kogo obchodzi jak się Kubuś czuje w autobusie miejskim? Słój jeden całe życie jeździł starym Autosanem ze swojego Pierdziszewa do najbliższej cywilizacji i nie narzekał,a w Warszawie gęba mu urosła i myśli ż jak zapłacił 3,80 to stał się właścicielem komunikacji miejskiej i traktuje autobus jak prywatną limuzynę. Może jeszcze dywan przed Jaśnie Panem kierowca ma rozwijać? Temperatura w autobusie ci nie pasuje to dymaj z buta.

  • bijelodugme

    Oceniono 13 razy -7

    Rozumiem, że na zewnątrz było 20 stopni a w autobusie tropiki. Czyli ile stopni? Bo jeśli, ktoś mówi że jest gorąco a nie potrafi podać choćby temperatury to o czym rozmawiamy? Jak ktoś w ubierze sobie zimową kurtkę to może być mu gorąco, dla tego we wiosennej temperatura może być optymalna. Aż wstyd takie listy publikować, chyba że powszechnie znanym zwyczajem redakcja sama do siebie pisze i sama sobie odpowiada.

  • nowy4444

    Oceniono 4 razy -4

    PO na was sra. Zrozumcie to wreszcie.

  • Ireneusz S

    Oceniono 6 razy -4

    ze schładzaniem jest troche inaczej niż z ogrzewaniem i jest to process jednak trudniejszy. Autobus mocno się nagrzewa bo ma duże przeszklone powierzchnie i pod wpływem promieniowania słonecznego robi się w nim gorąco. Żeby to zniwelować trzeba by albo dostarczyć do wnętrza powietrze o znacznie niższej temperaturze co byłoby niezdrowe, albo wywołać naprawdę duży przepływ powietrza, tak by pasażerom głowy urywało. I jedne i drugie rozwiązanie jest mało komfortowe. Sytuacji nie ułatwia tez to, ze autobus zatrzymuje się co kilka minut i przez otwarte drzwi następuje wymiana powietrza.

  • race444

    Oceniono 7 razy -3

    Jeden z drugim jezdzi 30-letnim szrotem z Niemiec a w autobusie wymaga komfortu. Przypomnijcie sobie jak bylo 40 lat temu w zimie w autobusie -30 a w lecie +40

  • sacc77

    Oceniono 8 razy -2

    Dlaczego do DUDY NĘDZY muszę się logować na każdej stronie?!
    CO ZA KRETYN TO WYMYŚLIŁ?!
    Dlaczego nie ma dziedziczenia logowania pomiędzy stronami?!
    == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == ==
    Klimatyzacja nie działa bo to przecież KOSZTUJE a cymbały z ratusza nie potrafią czy też raczej NIE CHCĄ na poważnie kontrolować przewoźników i egzekwować od nich kar za niewłączanie klimy.

  • spamboy

    Oceniono 9 razy -1

    I tak się robi biednemu sÓwerenowi wodę z mózgu, że komunikacja miejska to idealny środek transportu lepszy od obrzydliwych, trujących, zabijających, źle parkujących samochodów.

    Łykaj pelikanie łykaj... A zamiast "płuc" Warszawy w postaci zmiany pl. Defilad w ogromny park (fantastyczny projekt!) to dostaniesz kolejnych kilka muzealnych klocków i kwartały kamienic.
    Ale pier**lić będą że dbają o twój komfort, środowisko zdrowie i dobre samopoczucie...

    A prawda jest taka że KASA się liczy, a nie jakieś fanaberie mieszkańców, którzy dla włodarzy mogą do pracy nawet leźć na piechotę. Włodarze miejsce na parkingi dla siebie zawsze znajdą, wyłączenia z przepisów dla siebie zawsze nie zapomną uchwalić.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX