Kiedy można dokonać zwrotu obuwia?

Moda zaskakuje odważnymi trendami, ale nie każdy hit sezonu musi znaleźć się w Twojej garderobie. Jeśli kupisz buty niekoniecznie w Twoim guście albo stwierdzisz w domu, że po prostu nie są wygodne, możesz chcieć je zwrócić. Kiedy jest to możliwe?

Nie każdy zakup nowych butów jest trafiony – pod wpływem impulsu możesz zdecydować się np. na botki na słupku, które niekoniecznie będą dla Ciebie wygodne. Możemy też stwierdzić, że jednak nie odpowiada nam ich fason albo kolor, który w świetle dnia okazał się inny. Zastanawiasz się, czy np. w salonie Gino Rossi lub CCC zwrot obuwia jest możliwy?

A może towar okazał się wadliwy, np. po kilku tygodniach w bucie pękła podeszwa lub znaleźliśmy wady? Wtedy można skorzystać z prawa do reklamacji. Warto od razu zaznaczyć, że należy użytkować buty zgodnie z ich przeznaczeniem, aby zminimalizować ryzyko odrzuconej reklamacji w CCC, Wojasie, Gino Rossi czy innym salonie obuwniczym.

Polityka zwrotów ustalana jest indywidualnie

Jeśli dokonasz zakupu butów w sklepie stacjonarnym, ale rozmyślisz się co do nich, w wielu sklepach możesz dokonać zwrotu. Czasami jednak jest to niemożliwe – nawet jeśli masz paragon, a buty nie noszą śladów użytkowania.

Co prawda w większości sklepów zwroty są praktykowane – jeśli dokonasz zakupu w sklepie stacjonarnym CCC, zwrotu obuwia możesz dokonać w ciągu 7 dni (licząc od następnego dnia od daty zakupu). Warto jednak wiedzieć, że sklepy mogą samodzielnie ustalać politykę zwrotów.

Warto sprawdzić szczegóły przed zakupem – informacje o zasadach zwrotów najczęściej są zamieszczone przy kasach w sklepie, na odwrocie paragonu, a na stronach internetowych – np. Ecco, CCC – regulamin zwrotu.

Zakup w sklepie stacjonarnym a online

Pamiętaj też, że jeżeli kupisz nowe buty w salonie stacjonarnym, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru, bo… przestał Ci się podobać. Może, ale nie musi wprowadzić możliwość zwrotu towaru w określonym terminie i pod ustalonymi warunkami. Wynika to z polityki sklepu, nie z przepisów prawa. Zasady dotyczące zwrotów – w CCC, Gino Rossi, Kazarze itd. – ustalane są indywidualnie i mogą się różnić.

A jak to wygląda w przypadku zakupów online? Jeśli wybrane buty kupimy przez Internet, na zwrot mamy ustawowo 14 dni – i to bez konieczności podawania przyczyny i ponoszenia kosztów.

Paragon podstawą zwrotu?                                        

Sprzedający zwykle wymaga paragonu lub potwierdzenia płatności kartą – jest to podstawa do przyjęcia zwrotu. Co więcej, pieniądze może zwrócić w formie gotówki, przelać na kartę podarunkową lub – w razie płatności kartą – na konto. Warto wiedzieć, że w większości sklepów musimy mieć przy sobie kartę, którą dokonaliśmy płatności.

A jeśli towar ma wadę?

Jeśli jednak zakupione buty mają wadę, wtedy powinniśmy skorzystać z przysługującego nam prawa do reklamacji. CCC, Gino Rossi czy inne salony obuwia udzielają na swoje produkty gwarancji.

Jeśli np. po kilku tygodniach użytkowania w butach pękła podeszwa itp., możesz wypełnić odpowiedni wniosek. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do pisma. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza, że nasze żądanie zostało zaakceptowane. Dokonując reklamacji butów w CCC, można ubiegać się o zwrot pieniędzy, naprawę lub wymianę na towar pełnowartościowy.

Warto też wiedzieć, że gwarancja jest udzielana przez producenta dobrowolnie. Na przykład gwarancja CCC wynosi dwa lata, a formalności zostały uproszczone do minimum – wystarczy wyciąg z banku, potwierdzenie płatności kartą lub oświadczenie woli wraz z informacją o dacie i miejscu zakupu. Trzeba jednak pamiętać, że niewygoda i niedopasowanie butów do stopy, a także niewłaściwe sposoby pielęgnacji obuwia nie stanowią podstawy reklamacji.