Z Warszawy do Berlina w trzy godziny. Rząd i PKP chcą stworzyć kolej dużych prędkości

PiS postanowił wrócić do pomysłu sprzed lat o budowie szybkiej kolei łączącej między innymi trzy europejskie stolice - Warszawę, Pragę i Berlin. Pociągi miałyby osiągać nawet 250 km/h.

Kolejarze i rządzący przymierzają się do wielkiej inwestycji. Koleje Dużych Prędkości połączyłyby Warszawę z Berlinem i Pragą. Szybciej dotarlibyśmy też do Łodzi czy Poznania. Pociągi pędziłyby aż 250 km/h. Czy i kiedy stanie się to możliwe?

Pomysł, aby w Polsce powstały szybkie pociągi do nowych nie należy. Pierwsze wzmianki pojawiały się już 15 lat temu. W 2011 roku ówczesny minister infrastruktury Sławomir Nowak zakładał stworzenie kolei dużej prędkości, która miałaby kursować między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Na planowaniu się skończyło.

Szybka KolejSzybka Kolej Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Z Warszawy do Poznania w półtorej godziny

Teraz pomysł powrócił, a ambicje inwestorów są jeszcze większe. Rząd PiS chce zbudować trasę w kształcie litery "Y" z Warszawy przez Łódź i Kalisz do Poznania oraz Wrocławia i dalej do Berlina i Pragi. Z Warszawy do Poznania przykładowo kolej miałaby dotrzeć w półtorej godziny, do Berlina w trzy.

- Warunkiem powstania w Polsce Kolei Dużych Prędkości musi być rentowność tego przedsięwzięcia – powiedział obecny minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas konferencji dotyczącej rozwoju polskiej kolei.

Inne kraje już dawno mają szybkie pociągi

Zgodnie z tzw. planem Morawieckiego rząd musi podjąć ewentualną decyzję w tej sprawie do 2020 r. Szybkie pociągi miałyby według planu wyjechałyby na tory dopiero w 2030 roku. Przez ten czas miałaby powstać cała infrastruktura.

Zastępca Andrzeja Adamczyka Witold Słowik podczas konferencji prasowej podkreślił, że inne europejskie już kilkadziesiąt lat temu podjęły decyzję o budowie szybkiej kolei. Zaznaczył jednak, że bilety na te pociągi są znacznie droższe niż na tradycyjne.

Inwestycje budzi emocje ze względu na wysokie koszty. Szybka kolej mogłaby być finansowana przede wszystkim ze środków europejskich. Posłowie PiS popierający budowę trasy "Y" przyznają, że zanim decyzja o budowie szybkiej kolei zostanie podjęta, wszystko musi być dokładnie przeanalizowane.

Gronkiewicz-Waltz na otwarciu bulwarów. Takiej jej nie znacie. Zaszalała na trampolinie [WIDEO]

Więcej o:
Komentarze (78)
Z Warszawy do Berlina w trzy godziny. Rząd i PKP chcą stworzyć kolej dużych prędkości
Zaloguj się
  • adamjh

    Oceniono 43 razy 33

    Ze srodkow unijnych??? Toz to tych srodkow niedlugo nie bedzie! A moze nawet polsza powstanie z kolan i z unii wyjdzie.

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 23 razy 23

    Pociągi pędziłyby nawet 250 km/h...
    Ale pociągi w Niemczej jeżdżą z szybkością 300 km/h...

  • mirek76pl

    Oceniono 27 razy 23

    Sezon ogorkowy sie zaczal.
    Rzeczywistosc jest taka, ze remont istniejacego 50 kilometrowego odcinka torow miedzy Poznaniem a Wrzesnia, dajacy 2 minuty oszczednosci w czasie przejazdu, bedzie trwal 2 lata. W tym tempie prac z Warszawy do berlina w 3 godziny pojedziemy zapewne nie za 13, a za 130 lat.

  • krunghtep01

    Oceniono 20 razy 16

    Nawet 250 km na godz za trzynascie lat !! Toz mi osiagniecie ! Radzilbym pojechac do Chin !!!

  • bmarten

    Oceniono 17 razy 15

    W jeżdżącym dziś codziennie ekspresie z Warszawy do Pragi prawie wszyscy pasażerowie wysiadają w Katowicach, reszta w Tychach, Pszczynie i Zebrzydowicach, i do Czech jedzie kilka osób w całym pociągu. Obserwowałem to jeżdżąc szereg razy z Warszawy do Zebrzydowic. To dla kogo te 250 km/godz.do Pragi?

  • kmwsm

    Oceniono 26 razy 14

    Najpierw byly aquaparki ktore wszyscy teraz dofinansowuja, a teraz pomysl na szybka kolej bo inni maja. A kunia z wozem Polakom! Przeciez oni Unii nie lubia. Polska ma byc polsko narodowym skansenem.

  • kamila3345

    Oceniono 17 razy 13

    Nad morze niech zrobią dojazd porządny a potem w góry a potem takie cuda

  • justas32

    Oceniono 14 razy 12

    Jak nas pod koniec roku wyrzucą z Unii to kierunek na Berlin nie będzie już chyba potrzebny. Towarzysz Jarosław nakaże budowę kolei do Moskwy. Tylko liberalny Putin może zagwarantować Jarosławowi długie i bezkarne rządy ...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX