I linia metra. Będą dodatkowe stacje przy placu Konstytucji i na Muranowie? Jest przetarg

Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na przygotowanie projektów budowy dwóch brakujących stacji na pierwszej linii metra - przy Placu Konstytucji i na Muranowie. Stacje w tych miejscach planowano wybudować jeszcze w latach 80., ale ostatecznie zrezygnowano z pomysłu ze względu na brak środków finansowych.

Portal transport-publiczny.pl poinformował, że Metro Warszawskie ogłosiło właśnie przetarg na przygotowanie projektów budowlanych dwóch stacji na pierwszej linii metra. W najbliższych latach stacja Plac Konstytucji miałaby powstać między Politechniką a Centrum (na odcinku od placu Konstytucji do Wilczej), z kolei stacja Muranów - między stacjami Ratusz Arsenał a Dworcem Gdańskim.

Metro w Warszawie. Jest przetarg na budę dwóch dodatkowych stacji na pierwszej linii 

Z informacji portalu wynika, że firmy zainteresowane przetargiem mają czas na składanie ofert do 24 czerwca. O wyborze firmy, która przygotuje projekty budowlane, zadecydują cena i doświadczenie projektantów. Budowa ma się zakończyć do 2026 roku. 

Pomysł wybudowania stacji metra przy placu Konstytucji i na Muranowie nie jest nowy. Ich projekt znalazł się w pierwszym planie budowy metra, ale w 1989 roku - ze względu na oszczędności - zaniechano budowy. Sprawiło to, że stacje Politechnika i Centrum dzieli odległość 1450 metrów (to więcej, niż odległości między stacjami metra na obrzeżach). Transport-publiczny.pl podaje, że po wybudowaniu stacji odległość stacji Plac Konstytucji od stacji Politechnika wyniesie 592 metry. Stację Muranów ma z kolei dzielić 635 metrów od stacji Ratusz Arsenał i 899 metrów do stacji Dworzec Gdański.

Metro Warszawskie informuje na swojej stronie internetowej, że dwie nowe stacje usprawnią komunikację mieszkańcom ulic Poznańskiej, Kruczej, Hożej czy Wspólnej (w przypadku stacji Plac Konstytucji) oraz ulic Nowolipki, Pawiej, Dzielnej, Zamenhoffa, Stawki czy Bonifraterskiej (w przypadku stacji Muranów).

Wybudowanie stacji metra Plac Konstytucji i Muranów radykalnie poprawi dostępność komunikacji zbiorowej w centrum miasta. Co ważne, uruchomienie tych stacji nie pociągnie za sobą zmiany częstotliwości kursowania pociągów na pierwszej linii metra

- zapowiada Metro Warszawskie, podkreślając, że po ich wybudowaniu pasażerowie będą mieli nie więcej niż 400 metrów do najbliższego wejścia jednej ze stacji w Śródmieściu.

Według ekspertów w dziedzinie komunikacji zbiorowej, taka odległość (poniżej 500 metrów) zapewnia, że pasażer będzie skłonny skorzystać z metra kosztem alternatywnych środków transportu.

- podkreśla spółka.

Więcej o:
Komentarze (81)
I linia metra. Będą dodatkowe stacje przy placu Konstytucji i na Muranowie? Jest przetarg
Zaloguj się
  • junk92508

    Oceniono 71 razy 21

    Idiotyzm. To spowolnić jazdę wszystkim a zyska mało kto. Tam są tramwaje.

    Linie metra powinny być proste, stacje nie za czesto by szybko przewozić na duże odległości

  • peppers01

    Oceniono 48 razy 20

    Nie wiem co o tym myśleć. Na podanych odcinkach i tak jeżdżą już autobusy i tramwaje więc jeśli ktoś chce dojechać ten jeden przystanek do metra to i tak dojedzie. Faktycznie odległości między wskazanymi stacjami są znaczące. Jednakże już Plac Konstytucji (jak rozumiem tam planuje się dodatkową stację) znajduje się bardzo blisko placu Zbawiciela czyli praktycznie stacji Politechnika. Czyli po wybudowaniu nowej stacji będziemy mieli dwie bardzo blisko (moim zdaniem zdecydowanie zbyt blisko) położone siebie stację- Politechnikę i Plac Konstytucji zaś do stacji Centrum jak było daleko (z Politechniki) tak będzie daleko (z Placu Konstytucji).
    W kwestii stacji Muranów się nie wypowiadam gdyż nie za bardzo wiem gdzie miałaby ona się finalnie znajdować.
    Do tego dochodzi kwestia budowy tychże stacji co najpewniej wiązało się będzie z wielomiesięcznym wyłączeniem części I linii metra z eksploatacji a być może i reorganizacje ruchu na powierzchni. Czyli stolicę znów czekał będzie wielomiesięczny paraliż. A jeśli okaże się, ze firma która wygrała przetarg w międzyczasie zbankrutuje to ponownie zostaniemy z wykopem w Centrum na wiele kolejnych lat.

  • cometto-pl

    Oceniono 26 razy 20

    Tylko po co idiotycznie przesunięto stację spod placu Bankowego? Za tę rażącą głupotę/niegospodarność ktoś powinien wisieć.

  • radon13

    Oceniono 15 razy 13

    Niech się lepiej zastanowią jak udrożnić stacje Świętokrzyska gdy II linia metra będzie miala 6 stacji wiecej. W I linii i tak jest dużo ludzi i dodatkowe stacje to pogorszą.

  • mojado_mohado

    Oceniono 29 razy 7

    Brawo, stacja na Pl. Konstytucj ożywi sam plac i sprawi, ze ulica może w końcu odżyje z powrotem, jako ulica handlowa. Co do stacji Muranów to będzie mogła obsługiwać wycieczki do muzeum Polin. Wiec obie stacje są, jak najbardziej potrzebne.

  • konkus

    Oceniono 10 razy 6

    Te stacje były planowane od początku projektowania metra. Zaplanowano 23 stacje - od A1 do A23.
    Ich budowę odłożono w czasie z powodu kryzysu finansowego.
    Ale nigdy z nich nie zrezygnowano.
    Dlatego pozostawiono dla nich numery - odpowiednio A12 i A16.

  • janko120789

    Oceniono 30 razy 6

    To ja jeszcze poproszę przy Świętojerskiej róg Bonifraterskiej i Reymonta róg Broniewskiego :)))

  • siwywaldi

    Oceniono 25 razy 5

    Zaniechanie tych stacji było ogromnym błędem. Dziś będzie kosztować to z pięć razy drożej i PONOWNIE na kilkanaście miesięcy zablokuje ciąg ulicy Marszałkowskiej.
    Ale zrobić trzeba i im szybciej, tym lepiej.

  • princepinot

    Oceniono 27 razy 5

    Wyrzucone pieniadze !!!
    Potrzebne jest polaczenie do dworca. Metro w warszawie to jedyne metro ktore nie ma stacji przy dworcu. Sa dwie linie I kazda biegnie kawalek od dworca.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX