Antysmogowe chodniki pojawią się w Warszawie. Będą pochłaniały smog w pięciu miejscach

Antysmogowe chodniki wkrótce pojawią się w pięciu miejscach w Warszawie. Pierwszy, testowy chodnik już pochłania zanieczyszczenia przy rondzie Daszyńskiego, a niedługo takich trotuarów będzie więcej. Prezydent Rafał Trzaskowski podkreśla, że Warszawa jako pierwsze miasto w Europie zastosuje tę metodę na tak szeroką skalę.

W najbliższych tygodniach w Warszawie rozpocznie się remont pięciu trotuarów, podczas którego zamontowane tam zostaną innowacyjne chodniki antysmogowe. Miasto informuje, że już rozstrzygnięto konkurs. Wartość kontraktu to ponad 5 mln zł, a prace wykona firma Adrog.

Antysmogowe chodniki pojawią się w Warszawie

Stolica od dawna walczy ze smogiem. Oprócz dofinansowania na nowe piece, stawia także na nowoczesne rozwiązania - chodniki pochłaniające szkodliwe związki, np. dwutlenek azotu. Pozytywne wyniki badań skuteczności nawierzchni skłoniły warszawskich drogowców z Zarządu Dróg Miejskich do wykorzystania tej technologii. Oznacza to, że już wkrótce antysmogowe chodniki pojawią się w pięciu miejscach w Warszawie:

  • al. Lotników na odcinku od al. Wilanowskiej do ul. Puławskiej (ponad 5300 mkw.),
  • al. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Popiełuszki do pl. Inwalidów (6 tys. mkw.),
  • al. Solidarności na odcinku od ul. Bielańskiej do Nowy Przejazd (450 mkw.)
  • ciągu ulic Czecha – Sejmikowa na odcinku od ul. Kajki do ul. Wydawniczej (ponad 2000 mkw.),
  • ul. Zawodzie na odcinku od ul. Augustówka do ul. Kobylańskiej (1500 mkw.).

- Warszawa jako jedno z pierwszych miast w Polsce i Europie będzie stosowała tę innowacyjną technologię na tak dużą skalę. To oczywiste, że chodniki antysmogowe nie rozwiążą za nas problemu zanieczyszczeń powietrza i niskiej emisji, ale mogą skutecznie przyczynić się do eliminacji niebezpiecznych substancji pochodzących z ruchu drogowego. Ich efektywność została potwierdzona badaniami - mówi Rafał Trzaskowski.

Chodnik oczyszcza już powietrze przy rondzie Daszyńskiego

Taki chodnik już teraz znajduje się w Warszawie. Pierwszy antysmogowy chodnik powstał w ramach eksperymentu przy rondzie Daszyńskiego, o czym pisaliśmy już w październiku zeszłego roku. Wybudował go inwestor sąsiedniego biurowca, firma Skanska, przy współpracy z ZDM, partnerami naukowymi i producentem betonu – firmą Górażdże Cement SA. Teraz miasto wykorzysta nowoczesną metodę, a warszawiacy zyskają równe chodniki i czystsze powietrze.

Jeszcze w tym roku antysmogowy chodnik może pojawić się na ul. Górczewskiej na odcinku od ul. Syreny do ul. Młynarskiej (5300 mkw.). Podobny remont planowany jest w Al. Jerozolimskich na odcinku od ul. Lindleya do al. Jana Pawła II (4700 mkw.), ul. Idzikowskiego na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Sobieskiego (4800 mkw.), a także al. Reymonta na odcinku od ul. Kochanowskiego do ul. Broniewskiego (5100 mkw.).

Jak działa antysmogowy chodnik?

Beton, z którego wykonane są antysmogowe płyty chodnikowe, ma właściwości fotokatalityczne. W ich produkcji wykorzystywany jest cement z dodatkiem nanometrycznego dwutlenku tytanu. Pod wpływem działania promieni słonecznych jest w stanie zredukować stężenie szkodliwych substancji w powietrzu, takich jak np. dwutlenku azotu. Rozkładane substancje stają się nieszkodliwe (podobne związki stosuje się do nawożenia roślin) i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane są do gleby. Atutem samego betonu są właściwości samooczyszczenia się.

Jak działa antysmogowy chodnik?Jak działa antysmogowy chodnik? Fot. UM Warszawa

Koszty wykonania antysmogowego betonu są niewiele wyższe od standardowego - zaledwie o kilkanaście procent. Nowoczesne płyty chodnikowe zachowują swoje oczyszczające właściwości przez cały okres użytkowania i są tak samo trwałe jak tradycyjne płyty betonowe.

Więcej o:
Komentarze (67)
Antysmogowe chodniki pojawią się w Warszawie. Będą pochłaniały smog w pięciu miejscach
Zaloguj się
  • vald

    Oceniono 33 razy 23

    Wariactwo .To już graniczy z obłędem.Jaka jest wydajność takiego betonowego chodnika?
    To jakieś piep..r.z.enie . W naturze zachodzi wiele reakcji katalitycznych na które po prostu nie mamy wpływu .
    Może niech miasto wróci do polewaczek i zmyje ten syf z jezdni i chodników, który jest niczym innym jak normalną emisją pyłów PM10.
    Będzie czyściej i ekologicznie . Może nawet i taniej.

  • van_norden

    Oceniono 28 razy 18

    Biznes na ścieżkach rowerowych się kończy to teraz będą zarabiać na "cudownych" chodnikach? To miasto potrzebuje mioteł bo codziennie wisi nad nim chmura kurzu. A najbardziej kurzy się z torowisk tramwajowych, przy Centralnym aż szczypie w oczy jak przejeżdża tramwaj.

  • timtimtim

    Oceniono 23 razy 17

    Zbędny bajer dla hipsterów. Za pięć baniek można wymienić 500 "kopciuchów".

  • stachud

    Oceniono 19 razy 11

    Widać szwagier za mało zarabia na spowalniaczach bo już są na wszystkich ulicach to teraz zajmie się betonem. Pochłaniający smog beton a obok spowalnicz generujący 10 razy więcej smogu niż ten beton jest w stanie wchłonąć.

  • flyer

    Oceniono 14 razy 10

    Po pierwsze to nie "chodniki antysmogowe", bo smog to też pyły. Co najwyżej anty kwasowi SIARKAWEMU I AZOTAWEMU [nie mylić z siarkowym i azotowym]. Ale i tak w wyniku reakcji pozostanie tlenek azotu i siarki, który później znów zamieni się w kwas azotawy i siarkawy, i tak do us..nej śmierci. ;>
    Co do zanieczyszczeń organicznych też nie chce mi się wierzyć [pamiętam, że związek jest używany do odkażania i jako barwnik bieli zamiast tlenków ołowiu w farbach i tworzywach, więc na dobrą sprawę nie powinno być smogu w "świecie plastikowych okien"].
    Gdyby było tak pięknie, to koledzy z UE, również ci z GB z którymi się "kochamy" nie podrzucaliby nam różnych trudnych śmieci a zamiast tego walnęli by z dmuchawy na tlenek tytanu i "cuda Panie" - CO2 i H2O. ;>

  • eee-eee

    Oceniono 9 razy 9

    A czy państwo z dmuchawami spalinowym będą wzniecali tumany kurzu zanim spadnie deszcz? Miliony na magiczne chodniki, a nikt nie zabroni dzielnicom zatrudniania tych trucicieli od dmuchaw!

  • zosima

    Oceniono 16 razy 8

    Samochody przyczyną miejskiego smogu? To ma sens, dlatego największy jest w nocy, kiedy samochody śpią i puszczają wielkie bąki.

  • moa72

    Oceniono 11 razy 7

    ten chodnik neutralizuje NOx-y. A u nas prawdziwym problemem są pyły zawieszone (PM). Kasa w błoto a właściwie w beton.

  • jml13060

    Oceniono 16 razy 6

    Lepszym rozwiązaniem jest systematyczne zamiatanie chodników i jezdni ANTYSMOGOWĄ MIOTŁĄ z włókien naturalnych,
    a nie kompozutu poly-coś-tam, nanowłókien i polskiego grafenu. Trzaskowski!!! Opamiętaj się.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX