Metro dotarło na Bródno. Za trzy lata będzie można korzystać z nowych stacji

II linia metra obejmuje kolejne dzielnice Warszawy. Za trzy lata mieszkańcy Bródna dojadą do domów metrem. To już ostatni odcinek drugiej nitki warszawskiego metra. W ramach inwestycji powstaną cztery kilometry tuneli.

28 września podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka drugiej linii podziemnej kolei w prawobrzeżnej Warszawie. 

M2: Metro dotrze na Bródno

- Dziś metro symbolicznie dociera na Bródno, a za trzy lata pierwsze pociągi pojawią się na wybudowanych tu stacjach - mówiła w piątek Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. - Trzy i pół roku temu uruchomiłam centralny odcinek II linii metra. Teraz mogę śmiało powiedzieć, że widzę koniec rozbudowy podziemnej kolei na jej wschodnim odcinku. Realizacja tej inwestycji była dla mnie priorytetem.

Jej zastępczyni, wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska dodawała, że za trzy lata wejście do stacji podziemnej kolei będzie już gotowe. Stacja roboczo nazywana jest "Bródno". - Dzięki temu, tysiące warszawiaków, bez zmiany miejsca swojego zamieszkania, zbliży się do centrum stolicy. Dojazd tam zajmie kilkanaście minut - powiedziała Kaznowska.

Metro na Bródnie

Na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: C19 roboczo nazywana "Zacisze" pod ul. Figara, w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20  "Kondratowicza" przy skrzyżowaniu ulic Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 "Bródno" przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej.

Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala - z 11 torami - która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, będzie miał 36 miesięcy.

Metro na Bródnie: Gdzie będą stacje?

Autorem projektów dla budowanego metra na Bródnie jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o.. Twórcy zaprojektowali m.in. rastrowe ściany zatorowe i wykonane z betonu, częściowo przeszklone wejścia na stacje.

W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Za ich sprawą stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 metrów na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto natomiast na wschód o ok. 60 m, dzięki czemu jedno z wyjść powstanie przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i św. Wincentego.

Dodatkowo Tramwaje Warszawskie przedłużą tunel wyjściowy tak, aby można było z niego wyjść bezpośrednio na przystanki tramwajowe.

II linia metra gotowa do 2023 roku

Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub prowadzone jest postępowanie poprzedzające podpisanie umów z wykonawcami.

Centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r.

Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowy ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie - od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 km trasy, które w ciągu 48 miesięcy od dnia podpisania umowy, wykona konsorcjum Gülermak i Astaldi.

Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcowym etapem II linii metra na Bemowie.

Tak to się robi w Japonii. Znaleźli patent na bezpieczeństwo pociągów. Wygląda trochę dziwnie

Więcej o:
Komentarze (43)
Metro dotarło na Bródno. Za trzy lata będzie można korzystać z nowych stacji
Zaloguj się
  • wagadudu

    Oceniono 15 razy 11

    Gdzie te czasy, gdy z Bródna do Centrum można było dojechać w kilkanaście minut autobusem pospiesznym linii "M"...

  • welarg

    Oceniono 5 razy 5

    Dziś Dzień Pieszego Pasażera na Bródnie.

  • Lech Kuc

    Oceniono 1 raz 1

    Metro dotarło na Bródno ? Na Bródno dotarła dziura / tunel/ Do metra to jeszcze ze dwa bankructwa

  • Le Ma

    Oceniono 5 razy 1

    do sadu z autorami za klamstwo wyborcze, ta sama retoryka co z premierem a niby prawda

  • crex-crex

    Oceniono 6 razy 0

    Mam taką propozycję, żeby sobie poczytać o historii metra w Europie i na świecie. Popatrzyć na daty "odpalenia" (choćby początki były eksperymentalne i na niewielką skalę) potem porównanie, co się wtedy działo w Polsce i na sam koniec zestawienie tego z komunikatem z ... 2018 (sic!) roku, że metro dotarło na Bródno i że z nowych stacji będzie można korzystać (już) za 3 lata.
    Co my wyprawiamy na miłość boską??

  • hihot.md

    Oceniono 6 razy 0

    @stanislawperkoz
    Komentujesz konwencję Posad i Stołków w art o metrze? :-D

  • stronzo_bestiale

    Oceniono 10 razy 0

    Juz za trzy lata metrem za pierdziliardy, dzięki bufetowej, da się dojechać do centrum w podobnym czasie jak się teraz dojeżdża tramwajem. Do tego będzie stacja pośród domków na zaciszu i żadnych szans na obsługę przez metro północno-wschodniego wlewu samochodów do Warszawy (od strony s8). Przy żadnej stacji nie da się zbudować wielkiego parkingu przesiadkowego.
    To wszystko powód do wstydu - przykład beznadziejnego planowania na podstawie założeń w wczesnych lat 90tych, arogancji pełowskiej władzy i braku rozeznania w rzeczywistych potrzebach mieszkańców.

  • typowynazista

    Oceniono 20 razy -2

    Czekajcie bo nie za bardzo rozumiem... Znaczy się HGW zrobiła uroczyste otwarcie stacji metra, która powstanie za 3 lata?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX