Ceny za parkowanie w Warszawie mogą wzrosnąć nawet do 9,99 zł za godzinę

Sejm przyjął ustawę, według której w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców będzie można stworzyć dwie strefy parkowania: miejską i śródmiejską. W tej drugiej ceny za parkowanie w Warszawie mogą wynieść nawet 9,99 zł za godzinę.

Po ponad roku prac w czwartek Sejm uchwalił nowelizację ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym i kilku innych ustaw. Znalazła się tam poważna zmiana dotycząca zasad parkowania w największych polskich miastach. Podstawową jest podniesienie i częściowe uwolnienie stawek za parkowanie. 

Nowelizację przygotowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. "Za" głosowało 422 posłów, "przeciw" - pięciu, nikt się nie wstrzymał. Teraz projekt trafi do Senatu, który może wprowadzić poprawki, a potem do prezydenta

Parkowanie w Warszawie - samowolka

Od dawna w Warszawie mówi się o tym, że parkowanie w centrum miasta jest zbyt tanie (obecnie 3 zł za godzinę - to mniej niż koszt biletu na komunikację miejską - 3,40 zł), co powoduje, że kierowcy nie mają wystarczającej motywacji, aby przesiąść się na komunikację miejską. Według Zarządu Dróg Miejskich również kary za nieopłacenie parkowania są zbyt małe (maksymalnie 50 zł), aby zniechęcić kierowców do łamania przepisów. 

Jeśli ustawa wejdzie w życie, miasta będą mogły tworzyć strefy płatnego parkowania - jak dotychczas, a te większe - powyżej 100 tys. mieszkańców, również śródmiejskie strefy płatnego parkowania. Strefy będzie można wyznaczać wśród intensywnej zabudowy, w ścisłym centrum miasta lub dzielnicy.

Parkowanie: strefa miejska i śródmiejska

Czym będzie się różnić zwykła strefa parkowania od śródmiejskiej? Opłatami. Samorządy nie będą mogły ustalać wysokości opłat swobodnie, wyznaczono jednak górną i dolną granicę ceny pierwszej godziny parkowania. Górną powiązano z płacą minimalną - w przypadku strefy miejskiej cena nie może przekroczyć 0,15 płacy minimalnej, w przypadku strefy śródmiejskiej - 0,45 (rząd planuje ustalić płacę minimalną na rok 2019 w wysokości 2220 zł brutto, więc cena za godzinę parkowania w strefie miejskiej wyniesie 3,33 zł, w śródmiejskiej - 9,99 zł).

W przyjętej przez Sejm nowelizacji co prawda nie dano samorządom prawa do całkowicie swobodnego ustalania wysokości opłat, ale też nie wpisano tam konkretnej sumy. Górną granicę ceny pierwszej godziny parkowania powiązano z płacą minimalną. W przypadku zwykłej SPP nie może przekroczyć 0,15 proc. płacy minimalnej, w przypadku śródmiejskiej SPP – 0,45 proc. płacy minimalnej. Stawki będą więc rosły.

Zasady ustalania opłat za kolejne godziny pozostają bez zmian. Stawka za drugą może być najwyżej o 20 proc. wyższa niż za pierwszą, za trzecią – najwyżej o 20 proc. wyższa niż za drugą, a za czwartą i kolejne – maksymalnie tak wysoka jak za pierwszą. Konkretne stawki określą rady miast.

Kary za brak opłaty za parkowanie

Ustawa uwzględnia również podniesienie kary za brak opłaty za parkowanie. "Opłatę dodatkową” za brak biletu parkingowego (w obu rodzajach stref) ustalono na maksymalnym poziomie jako 10 proc. płacy minimalnej, czyli w przyszłym roku będą to 222 zł.

Co sądzisz na ten temat? Napisz do nas: listy_do_metrowarszawa@agora.pl

Wiedzieliście o zasadzie "10 metrów"? Chodzi o parkowanie

Więcej o:
Komentarze (17)
Ceny za parkowanie w Warszawie mogą wzrosnąć nawet do 9,99 zł za godzinę
Zaloguj się
  • Gość

    Oceniono 20 razy 10

    Wszelkie kwestie parkingowe powinny leżeć całkowicie w gestii samorządów, a nie władz centralnych.

    Po to wybieramy w bezpośrednich wyborach lokalne samorządy, żeby decydowały o lokalnych sprawach - a polityka parkingowa to sprawa lokalna.

    Regulowanie kwestii parkingowych przez władze centralne jest wbrew zasadzie subsydiarności, zgodnie z którą władze wyższego szczebla powinny działać dopiero wtedy, gdy władze niższego szczebla nie mogą ogarnąć tematu samodzielnie.

    Polityka parkingowa jest absolutnie do ogarnięcia na poziomie lokalnym, więc władze centralne w ogóle nie powinny się wtrącać.

    Na tym polega samorządność.


    Cytaty z Wikipedii:

    Zasada pomocniczości (subsydiarności, subsydiarność, z łac. subsidium 'pomoc, wsparcie, siły rezerwowe') ? zasada mówiąca o tym, że każdy szczebel powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie zrealizowane przez szczebel niższy lub same jednostki działające w ramach.

    Zasada pomocniczości wymieniona jest w Preambule Konstytucji RP jako zasada, na której oparte są prawa opisane w Konstytucji RP.

  • sykstus_7

    Oceniono 27 razy 5

    A o ogródkach piwnych zajmujących miejsca parkingowe tradycyjnie nikt nie pisze.
    Stawka za ogródek piwny wynosi 1,50zł/m2 dziennie, czyli ok. 17 zł za zajęcie jednego miejsca parkingowego za cały dzień pod ogródek. Kierowca płaci za to samo miejsce obecnie ok. 30zł a widać, że stawki wzrosną.
    Mafia knajpiarzy ma się w najlepsze, żaden dziennikarzyna tematem oczywiście się nie zainteresuje.

  • samochodemwszedzie

    Oceniono 1 raz 1

    Głosujcie lemingi na platfusiarzy to będzie jeszcze drożej!

  • striepo

    Oceniono 7 razy 1

    wprowadzić w centrum strefe ekologiczną jak np. w DE, do centrum można wjechać Benzyna Euro1/ i Diesel Euro4/5 wyeliminuje to porzucone na parkingach stare samochody jak i auta reklamy a także poprawić ściągalność, nie opłaconych 5-10 mandatów to przyjeżdża laweta i zwalnia miejsce.
    Warto się zastanowić nad autobusami piętrowymi, więcej pasażerów niż Solaris może i nie weźmie ale nie zablokuje np całego skrzyżowania przy skręcie w lewo przez co ruch stanie się bardziej płynniejszy (pokazowe rondo Dmowskiego bus np. 501 -> Dworzec)

  • kotletxxl

    Oceniono 2 razy 0

    Koniem będzie można zaparkować za free

  • hejkumtejkum

    Oceniono 2 razy 0

    A będą ulgi dla samochodów hybrydowych/elektrycznych?

  • fagusp

    0

    No to inwestorzy, którzy postawili biurowce na wynajem w Śródmieściu Warszawy, mają przechlapane. Praktyka jest taka, że miejsce na parkingach podziemnych jest dla szefostwa, a części pracowników funduje się miesięczne abonamenty na parkingach prywatnych - pi razy drzwi ok. 300 zeta na miesiąc. W ślad za nieuchronną decyzją władz miasta, prywatni cieciowi też podniosą stawki - myślę, że co najmniej do poziomu 600 - 700 PLN/mies. A to oznacza, że część pracowników abonamentu firmowego już nie dostanie. Fakt, na początku przesiądą się do zbiorkomu (który i bez tego jest już zatłoczony) ale w perspektywie będą wybierać na miejsce pracy tereny poza strefą śródmiejską - a przy rynku pracownika firmy podążą za nimi.
    Cóż, naszym politykom widać nie stało w młodości opieki rodzicielskiej i nikt nie uświadomił ich na etapie gó...arzy, że nie bądź chamie zbyt pazerny.

  • fakduck

    0

    pissowska partia promująca bogatych. Brawo wy... jeba.e ćwoki!

  • eipein

    Oceniono 4 razy 0

    Problemem nie jest wysokość opłaty parkingowej, a jej ściągalność i wysokość kary za jej brak uiszczenia(50zł). Kiedy zostanie wprowadzona elektroniczna weryfikacja, która była testowana w zeszlym roku? Jeden samochód z kamerami pewnie byłby wstanie zastąpić wszystkich fizycznych pracowników ZTM pracujących w terenie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX