Miasto przeprowadzi cyfrową rewolucję. Koniec z kartami miejskimi

Ratusz chce wprowadzić nową, cyfrową kartę miejską. Za jej pomocą będzie można nie tylko korzystać z transportu publicznego, lecz także z parkingów, rowerów, a nawet załatwić sprawę w urzędzie.

Jak informuje miasto, wszystko to w ramach projektu Zintegrowana Karta Miejska. 

Na smartfonach, laptopach

- Właśnie podjęliśmy decyzję i rozpoczynamy wdrażanie tego niezwykle ważnego i innowacyjnego projektu. Rozwój technologii cyfrowych wprowadził wiele zmian w naszym codziennym życiu i stworzył nowe możliwości w zakresie dostarczania nowoczesnych miejskich usług oraz ich dostępności. Zamierzamy to wykorzystać. Zintegrowana Karta Miejska (ZKM) podniesie jakość życia naszych mieszkańców - mówi Marcin Wojdat, Sekretarz m.st. Warszawy

Zintegrowaną Kartę Miejską będzie można przechowywać na różnych typach nośników, takich jak karty chipowe czy urządzenia mobilne (smartfony, tablety, itd.). I wykorzystywać we wszystkich miastach posiadających odpowiednie rozwiązania infrastrukturalne, nie tylko w Warszawie.

Głównym elementem karty ma być transport publiczny. Ten ma największy udział w miejskich usługach.

Parkingi, rowery miejskie, wypożyczalnie

Jak podaje miasto, cyfrowa karta miejska ma być wyposażona m.in. w cyfrowego asystenta podróży, dzięki któremu będzie można wybrać i zoptymalizować podróż "end to end" z wykorzystaniem przewozów różnych przewoźników, w tym również kolejowych.

System informacji pasażerskiej obejmie parkingi (będzie można np. zobaczyć, czy są wolne miejsca postojowe), rowery miejskie, wypożyczalnie i stacje ładowania samochodów elektrycznych. Zaplanowano także wprowadzenie systemu prostych i wygodnych płatności za przejazdy środkami transportu publicznego, uzależniający opłatę od przebytej odległości. Będzie można rezerwować i rozliczać inne usługi miejskie, powstaną również wspólne programy lojalnościowe.

Mniej aut na ulicach

Władze Warszawy mają nadzieję, że takie rozwiązanie zwiększy popularność transportu publicznego i zmniejszy liczbę prywatnych aut na warszawskich ulicach, co ma pomóc w walce ze smogiem. Jak informuje ratusz, podobne rozwiązania doskonale sprawdzają się już w innych dużych miastach europejskich - Londynie, Barcelonie czy Kopenhadze. 

Obecnie trwają już prace przygotowawcze. 7 maja br. Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na wykonanie analizy przedwdrożeniowej Zintegrowanej Karty Miejskiej.

Docelowo projekt ma być wdrożony do 2023 roku. 

Co sądzisz o tym pomyśle? Napisz do nas: listy_do_metrowarszawa@agora.pl

Jechał środkiem chodnika przy Marszałkowskiej w Warszawie. Wokół piesi, rowerzyści [WIDEO]

Więcej o:
Komentarze (101)
Miasto przeprowadzi cyfrową rewolucję. Koniec z kartami miejskimi
Zaloguj się
  • przymrozki

    Oceniono 86 razy 74

    Nie wiem, skąd przekonanie, że ludzie marzą, żeby ich bilet autobusowy miał miliardy mobilnych funkcji i śledziły ich każdy krok.

    Niech autobusy dają minimalny komfort jazdy (przede wszystkim niech nie będą wypchane na styk, byle tylko drzwi się domykały, i niech działa klimatyzacja), a pasażerowie przeżyją bilety zapisane choćby w piśmie węzełkowym.

  • irenatender

    Oceniono 74 razy 44

    Co z tymi, którzy nie używają srajfonów?! Przymusowa przesiadka? Komuś słońce przygrzało na dekiel...

  • van_norden

    Oceniono 49 razy 31

    A co stoi na przeszkodzie żeby obecną kartę "rozbudować" o takie funkcje? Byłoby za tanio?

  • haslotrzy

    Oceniono 34 razy 28

    Kluczem jest określenie "system ... płatności za przejazdy ... uzależniający opłatę od przebytej odległości". Urzędasów od dawna bolą bilety całodzienne, miesięczne i kwartalne. Kombinują, jakby się ich pozbyć, choć są najwygodniejsze dla pasażera. A w ogóle, ze wszystkich wymienionych wspaniałości przyszłego systemu mnie interesuje akurat tylko i wyłącznie bilet. Cała reszta to - dla mnie - zupełnie zbędne wodotryski. Czy będę musiał je mieć (i najpewniej coś za nie zapłacić)?

  • winfx

    Oceniono 30 razy 26

    Do 2023 roku? Przecież w informatyce 5 lat to wieczność! Za 5 lat to, co dzisiaj wydaje się nowoczesne, będzie tylko przestarzałym rozwiązaniem!

  • Google mnie wkurza

    Oceniono 52 razy 26

    Co, kolejne publiczne miliony trzeba oswoić? Mało już się wydało na dotychczasowe rozwiązania? A może jakdojade nie istnieje, że trzeba nam wciskać kit o "zoptymalizowanym znalezieniu podróży również z pociągami"? Może skycashu czy mobiletu nie ma, żeby płacić zarówno za bilety, jak i za parking? Bo ja to wszystko już mam i używam w najlepsze. I w dudzie mam waszą "optymalizację", co do korupcyjnej istoty której nie mam najmniejszych wątpliwości.

    Poza tym, lubicie pozorować działalność, prawda?

  • pwiejacz

    Oceniono 36 razy 24

    Jest takie przysłowie: jeśli coś jest do wszystkiego, to do niczego się nie nadaje.

  • braksensu2017

    Oceniono 23 razy 21

    Zamiast pierdyliardu funkcji, z perspektywą, że człowiek gubiący smartfona nagle nie może dostać się do domu, niech uruchomią krótkie połączenia pomiędzy dzielnicami, żebym z Mehoffera na Ostródzką nie przebijał się 11 km z 2 przesiadkami przez godzinę, bo synchronizacja pomiędzy przesiadkami nie istnieje. I popieram poprzednika o włączaniu klimatyzacji. Obecna karta jest OK - do ZOO wchodzę ze zniżką, więc kasiorkę można wydać, jak propozycje powyżej i poniżej a nie na nikomu niepotrzebny bzdurny projekt. Chyba, że potrzebny do uzasadnienia podwyżek cen za bilety. No, to wszystko się wyjaśnia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX