Fotoradary w Warszawie. Gdzie kierowcy najbardziej szarżują? Czy wszystkie urządzenia działają? [MAPA]

10.08.2017 15:51
Fotoradary w Warszawie

Fotoradary w Warszawie (grafika: Marta Kondrusik)

Charakterystyczne, żółte fotoradary już od kwietnia ponownie działają na ulicach Warszawy. Zapytaliśmy Główny Inspektorat Ruchu Drogowego m.in. gdzie odnotowuje się najwięcej wykroczeń.

Od kwietnia tego roku warszawscy kierowcy, po dłuższej przerwie, znów muszą uważać na automatyczne kontrole prędkości. Na przełomie grudnia i stycznia Straż Miejska przekazała prawa do korzystania z nich nowemu organowi, Głównemu Inspektoratowi Ruchu Drogowego, o czym pisaliśmy na Metrowarszawa.pl. Wkrótce po tym charakterystyczne, żółte urządzenia powróciły jako stały element krajobrazu stolicy. 

Zadaliśmy przedstawicielowi GIRD kilka pytań dotyczących obecnego działania tych urządzeń w Warszawie. Gdzie kierowcy powinni wykazać się szczególną ostrożnością?

Ile jest fotoradarów w Warszawie 

Rzecznik poinformował nas, że obecnie na terenie Warszawy znajduje się 28 fotoradarów, z czego tylko 23 urządzenia zostały przekazane przez Straż Miejską. Jest to taka sama liczba, jak na początku kwietnia, gdy radary wróciły. 

Urządzenia zostały zamontowane przy takich warszawskich ulicach jak Al. Niepodległości, Górczewska, czy też Al. Krakowska. Znajdziecie je także na trasach wylotowych z Warszawy, gdzie kierowcy chętniej przekraczają prędkość, jak np. przy ulicy Modlińskiej.  

Mandat za przejazd na czerwonym świetle 

Nie wszystkie fotoradary tylko monitorują prędkość przejeżdżających samochodów. Część z nich umożliwia rejestrację przejazdu pojazdów niestosujących się do sygnalizacji świetlnej. Główny Inspektorat Ruchu Drogowego poinformował nas, że na terenie stolicy działa dwanaście urządzeń wyposażonych w ten system.

Fotoradary znajdują się na czterech skrzyżowaniach uznawanych za szczególnie niebezpieczne: Sobieskiego - Witosa, Grójecka - Dickensa, Batorego - Niepodległości i Zamieniecka - Fieldorfa. Tam powinniście szczególnie uważać. 

Gdzie powinniśmy najbardziej uważać? 

Jak podaje Wojciech Król, w drugim kwartale tego roku warszawskie fotoradary odnotowały ponad 26 tysięcy wykroczeń. Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrował fotoradar przy Alei Krakowskiej 208, ustawiony w kierunku centrum - ponad 3500.

Zobacz MAPKĘ w POWIĘKSZENIU

embed

Fotoradar znajduje się w pobliżu lotniska im. Fryderyka Chopina i trasy wylotowej na Janki. Kierowcy jadący z pobliskich miejscowości w czasie podróży przyzwyczajają się do szybszej jazdy i mogą o tym zapominać przy wjeździe do Warszawy. 

Drugie miejsce przypadło fotoradarowi przy ulicy Pileckiego, na warszawskim Ursynowie. Ten zarejestrował ok. 2700 wykroczeń. Trzecie i czwarte miejsce zajęły fotoradary przy ulicy Spacerowej na warszawskim Mokotowie oraz przy ulicy Pułkowej na Młocinach. Odnotowały odpowiednio ok. 2300 i ok. 2100 wykroczeń.

Jaka jest granica błędu? 

Zapytaliśmy również Wojciecha Króla, jaka jest dopuszczalna granica błędu, jaką rejestruje fotoradar. Czy kierowca przekraczający prędkość o dwa lub trzy kilometry również może dostać mandat? Rzecznik uspokaja, że przy tak niewielkich różnicach nie musimy się obawiać.  

Urządzenia rejestrujące prędkość pojazdów, którymi dysponuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego skonfigurowano w sposób uwzględniający możliwy błąd kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości zgodnie z art. 129 h Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym

Czy wszystkie fotoradary działają? 

Zadaliśmy także rzecznikowi kilka pytań dotyczących niedziałających fotoradarów. Czy takie urządzenia występują na terenie Warszawy? I czy fotoradar, który nie kontroluje użytkowników dróg musi być odpowiednio oznaczony?

- Co do zasady, nie ma na ulicach, kolokwialnie mówiąc, "straszaków", które byłyby nieaktywne przez długi czas - mówi nam Wojciech Król. Dodaje jednak, że w nomenklaturze prawnej nie funkcjonuje przepis wskazujący na konieczność zapewnienia ciągłości pracy urządzeń rejestrujących. Dzięki temu można szybko i sprawnie przeprowadzić np. drobne prace naprawcze. 

Przypominamy, że w 2016 roku stale nieaktywne fotoradary zostały owinięte specjalną folią. Właśnie po to, by nie wprowadzać kierowców w błąd.

Ze słońcem nie ma żartów. Jak radzić sobie z upałami?

Komentarze (39)
Fotoradary w Warszawie. Czy wszystkie działają? Gdzie zdjąć nogę z gazu?
Zaloguj się
  • avatar

    exsero

    Oceniono 32 razy 26

    "Gdzie powinniśmy najbardziej uważać?" - to mógł napisać tylko idiota bez wykształcenia. Uważać trzeba wszędzie, a nie tylko tam, gdzie stoją i działają radary. W Polsce wybijemy się sami, bez pomocy Rosji czy Niemiec.

  • avatar

    karoljuve

    Oceniono 7 razy 5

    Brakuje jednego na Wołoskiej. Ludzie tam zapitalają, aż miło. Sam jadę łamiąc przepisy, ale maksymalnie 70km/h i jestem mijany od świateł do świateł. Potem wspólnie sobie stoimy.

  • avatar

    velluto

    Oceniono 28 razy 4

    Nic dziwnego, że radar na Spacerowej ma taki uzysk, skoro postawiono tam idiotyczne ograniczenie do 40 km/h. Nawet autobusy jadą szybciej.

  • avatar

    baronvonspitzarsch

    Oceniono 8 razy 2

    "Co do zasady, nie ma na ulicach, kolokwialnie mówiąc, "straszaków", które byłyby nieaktywne przez długi czas"...
    Taaa. Jeden na S8 na pomiędzy pasami ruchu, za tunelami w stronę Marek.
    Drugi na jezdni równoległej do S8, za Decathlonem jadąc od Marek w stronę centrum.
    Oba stoją od chwili oddania remontowanej S8, czyli ładnych parę lat.
    Przed tym koło Decathlonu tablica z ostrzeżeniem o kontroli.

    Ktoś się pogubił?

  • avatar

    kasia_swiderska

    Oceniono 1 raz 1

    A co to Główny Inspektorat Ruchu Drogowego?
    Wydział "Metro Warszawa"?
    Co za nieuk ten autor atrykułu, nie ma nawet odwagi podpisać się imieniem i nazwiskiem!

  • avatar

    zewszad_i_znikad

    Oceniono 25 razy 1

    Po co samochodziarze mają wiedzieć, gdzie są fotoradary i czy działają? Niech zawsze myślą, że mogą być rejestrowani i dostosują do tego jazdę.

  • avatar

    lanou

    Oceniono 13 razy 1

    Fotoradar na skrzyżowaniu Dickensa/Grójeckiej w stronę Janek nie działa od dłuższego czasu, taryfa 3 dni temu przejechała na czerwonym ok. 120 km/h (konkretny huk był) i nie strzeliło. Fotoradar na skrzyżowaniu 17 Stycznia/Krakowskiej w stronę Janek nie działał od kwietnia, włączony dopiero ostatnio. Szkoda, że nikt nie pomyślał o postawieniu radaru przy przejściu dla pieszych na Grójeckiej między Korotyńskiego a 1 Sierpnia, za każdym razem jak tam przejeżdżam to ludzie stoją bo auta jadą tam 90+.

  • avatar

    zewszad_i_znikad

    0

    Jestem zwolenniczką nieznakowania radarów. Dlaczego kierowcy mają wiedzieć, kiedy są rejestrowani, i pośrednio otrzymywać przekaz, że gdzie indziej już można pędzić?

  • avatar

    intransigent

    Oceniono 18 razy 0

    Jakoś nikt nie pisze, że w 2016 roku, kiedy fotoradary były wyłączone, na warszawskich ulicach było kilkanaście procent mniej ofiar śmiertelnych w porównaniu z 2015.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane