Gorzki raport: Warszawa nie radzi sobie z reklamami. Stolica w tyle za Krakowem i Wrocławiem

Najwyższa Izba Kontroli oceniła, które miasta najskuteczniej walczą z nielegalnymi reklamami w przestrzeni miejskiej. Warszawa nie zachwyciła. O wiele lepiej wypadł Wrocław i Kraków.

Najwyższa Izba Kontroli uznała, że w Warszawie niewiele się zmieniło. Podobnie oceniła Zakopanem oraz Radom. Doceniła z kolei wysiłki Krakowa i Wrocławia.

Czytaj więcej: Gigantyczne szmaty reklamowe biją po oczach. 'Stolica Polski, a wygląda jak największa wiocha' [ZDJĘCIA]

"Tam na Rynku Głównym i w obrębie Starego Miasta zniknęło wiele nielegalnych reklam" - poinformowała w komunikacie NIK. 

NIK sprawdziła także reklamy, które nielegalnie są umieszczane w pasie drogi. Najwięcej było w Zakopanem (97 procent) i Wrocławiu (84 procent), a najmniej w Gdańsku (17 procent) i Warszawie (29 procent).

Uchwała nie weszła w życie

NIK zwróciła również uwagę, że żaden ze sprawdzanych samorządów nie przegłosował uchwały reklamowej, która ujednoliciłaby oraz wprowadziłaby jasne zasady i warunki sytuowania nośników reklamowych. Dzięki niej można by łatwo egzekwować sankcje za łamanie zasad.

W Warszawie konsultacje uchwały trwają od czerwca. Marlena Happach, Dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, liczyła na to, że uchwała wejdzie w życie już na jesieni. Jest koniec roku i nic się nie zmieniło.

Miasto broni się tym, że w trakcie konsultacji wpłynęło bardzo dużo uwag. Wojciech Wagner z wydziału estetyki zapewnia, że lada chwila ma być gotowy raport z konsultacji i będzie musiał powstać projekt w oparciu o te uwagi. 

Miasto się chwali

Jednocześnie już się chwali pierwszymi sukcesami działań miasta. Na Facebooku opublikował zdjęcia pokazujące, że Doliny Służewieckiej zniknęły nośniki reklamowe. 

To jednak kropla w morzu reklam, które szpecą miasto. Wystarczy pojechać kawałek dalej Doliną Służewiecką w stronę skrzyżowania z Jana III Sobieskiego, aby się przekonać, że wielkie billboardy mają się w Warszawie bardzo dobrze. Mowa o słynnym nieukończonym budynku, który służy od lat wyłącznie jako nośnik reklamowy.

Parki krajobrazowe

Ważnym narzędziem, jak podkreśla NIK, do porządkowania i zarządzania przestrzenią publiczną są parki kulturowe. Zakazy i nakazy wprowadzane uchwałą o utworzeniu parku mają chronić oraz pomóc zachować wyróżniające się krajobrazowo tereny z zabytkami charakterystycznymi dla miejscowej tradycji budowlanej.

Jest to jednak, jak informuje NIK, wciąż mało popularne i nieczęsto wykorzystywane przez samorządy gmin narzędzie ochrony krajobrazu. Do maja 2017 r. w Polsce utworzono 36 parków kulturowych. NIK zbadała siedem z nich, w tym dwa w Zakopanem - obszaru ulicy Krupówki i Kotliny Zakopiańskiej.

Niestety w niektórych miastach utworzono parki, w odniesieniu do których samorząd nie podjął żadnych szczególnych działań. Tak się stało według NIK m.in. w Warszawie, Radomiu i Sieradzu oraz w Zakopanem w parku kulturowym obszaru Kotliny Zakopiańskiej. Najskuteczniejsze działania podjęto i widoczne efekty osiągnięto w Krakowie i we Wrocławiu.

Denerwują Cię wszędobylskie reklamy w Warszawie? Co jeszcze szpeci miasto? Napisz do nas: metrowarszawa@agora.pl

Wild: Lotniska Chopina zostanie wyłączone dla ruchu cywilnego

Więcej o:
Komentarze (14)
Reklamy w Warszawie. Warszawa nie radzi sobie z reklamami. Gorzki raport Najwyższej Izby Kontroli
Zaloguj się
  • lao.premis

    Oceniono 9 razy 9

    Dobre prawo to rzecz ważna, ale najważniejsza jest edukacja. Ile czasu poświęcamy na edukację plastyczną w Polsce. Ile z tego jest o estetyce i ładzie przestrzennym.

  • wmr2000

    Oceniono 6 razy 6

    Jak to? Z Cepelii zdjęto reklamy i oczom naszym ukazała się wreszcie ta perła architektury w całej krasie. Ozdoba centrum. Nawet bezdomni to docenili i zrobili sobie tam składzik kartonów

  • hp77

    Oceniono 5 razy 5

    puk puk w jedno z tych okienek , a tam ochrona dziadosława siedzi :) i patrzy non-stop :)

  • drakaina

    Oceniono 2 razy 2

    Jeżeli gdzieś jest gorzej niż w Krakowie, to rzeczywiście musi być tragedia.

  • kocurxtr

    Oceniono 4 razy 0

    Warszawa ?
    największa polska wieś ...

    nigdzie indziej nie znajdziesz więcej buraków, a ze słomy w butach można by drugi pałac kultury wybudować ...

  • zkrd

    Oceniono 9 razy -1

    Rozumiem, że tylko jedynie słuszne reklamy AMS są dobre, a wszystkie inne be?

  • d4002

    Oceniono 10 razy -2

    znowu brutalny atak na ulubioną Prezydent z ulubionej partii lemingów; czy GW chce żeby wykształcony z wielkiego miasta zagłosował na PiS? ale my wiemy, że choćby HGW przejechała pijaną zakonnicę to i tak zagłosujemy na Trzaskowskiego

  • to_ja_dziki-9876543210

    Oceniono 18 razy -4

    artykuł spłodzony przez autora "ej" zatrudnionego przez Agorę która przez jedną ze swych spółek (AMS) obs rywa miasto reklamami.
    HI-PO-KRY-ZJA !!!!!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX