Na tę inwestycję czekają wszyscy warszawiacy! Ogromny przełom w sprawie budowy kładki przez Wisłę

Ta inwestycja budziła wiele emocji. Ma być to pierwszy w Warszawie most, którym nie pojadą ani samochody, ani tramwaje czy autobusy. Kładka pieszo-rowerowa ma połączyć Powiśle z Pragą-Północ. Ratusz właśnie podpisał umowę na jej projekt.
Kładka pieszo-rowerowa na Pragę Kładka pieszo-rowerowa na Pragę materiały prasowe

Kładka pieszo-rowerowa

Wyniki konkursu na kładkę pieszo-rowerową, która połączy Pragę-Północ i Powiśle miasto ogłosiło we wrześniu 2017 roku. Do konkursu zgłosiło się aż 40 pracowni architektonicznych. Wygrał projekt przedstawiony przez pracownię Schuessler-Plan. Dokładny projekt kładki poznamy jednak za rok.

2 marca miasto ogłosiło, że została podpisana umowa na kładkę. 

Powstanie ona na wysokości Karowej i Okrzei. Jej zadaniem będzie połączenie prawego i lewego brzegu Wisły, jak twierdzą urzędnicy zostanie w ten sposób utworzony ciąg pomiędzy Ząbkowską na Pradze-Północ a Krakowskim Przedmieściem. Zdaniem ratusza kładka połączy nie tylko Powiśle z Pragą, ale nawet Pragę z Wolą. 

Kładka pieszo-rowerowa na Pragę Kładka pieszo-rowerowa na Pragę materiały prasowe

Nawet na Wolę

Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady Warszawy chciałaby, ale ten most łączył warszawiaków. Dzięki niemu bowiem mieszkańcy dwóch brzegów Wisły będą bliżej siebie.

- Nowa, ponad 400-metrowa przeprawa doskonale dopełni bulwary i ułatwi spacerowiczom przedostanie się na drugi brzeg rzeki. Podpisana właśnie umowa ze zwycięzcą naszego międzynarodowego konkursu to kolejny krok do realizacji tej jakże ważnej inwestycji - powiedziała z kolei Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Projekt budowlany ma być gotowy w marcu 2019 roku. Cała inwestycja ma być gotowa na koniec 2020 roku. Na inwestycję przeznaczono ponad 6,6 milionów złotych. Kolejnym etapem realizacji będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy przeprawy.

Kładka pieszo-rowerowa na Pragę Kładka pieszo-rowerowa na Pragę materiały prasowe

Idea super

Swoją opinię na temat kładki wyraziło wiele osób. Większość była pomysłem zachwycona. Jan Mencwel z Miasto Jest Nasze mówił nam, że projekt bardzo mu się podoba. - Podoba mi się każdy pomysł mający na celu zwiększanie komfortu poruszania się pieszo i na rowerze po mieście. Takie kładki to standard w wielu miastach na świecie. Są nawet w Tblisi, stolicy Gruzji - mówił Mencwel.

Jak dodawał, projekt nie powala, ale najważniejsze jest to, żeby kładka była praktyczna. - Trzeba dobrze rozwiązać kwestię połączenia komunikacyjnego kładki z obiema stronami, tak aby piesi po zejściu z niej mieli dobre dojście na Pragę oraz na Stare Miasto - dodał.

Jan Śpiewak z Warszawa Moje Miasto mówił krótko: Sama idea super. Wolałbym jednak bardziej zielony projekt. Będzie niezła patelnia. Jak dodaje, nie jest również zachwycony lokalizacją kładki. - Myślę, że sensowniej byłoby gdyby łączyła Stare Miasto i Warszawskie zoo - dodał.

Kładka pieszo-rowerowa na Pragę Kładka pieszo-rowerowa na Pragę materiały prasowe

Zmarnowano szansę

Jacek Wojciechowicz, były wiceprezydent Warszawy, obecnie prezes Instytutu Rozwoju Warszawy z satysfakcją przyjmuje fakt, że kładka pieszo-rowerowa będzie wybudowana. Zwraca jednak uwagę, że odstąpiono od pierwotnego zamysłu połączenia Starego Miasta ze Starą Pragą.

- Wybrany projekt i rozwiązanie techniczne ogranicza się praktycznie do połączenia wyłącznie brzegów Wisły, a nie Starego Miasta z Pragą. W praktyce oznacza to brak funkcjonalnego połączenia Starówki i Pragi. Aby dojść z Krakowskiego Przedmieścia do nowej przeprawy, trzeba pokonać trzy skrzyżowania ze światłami oraz kilkadziesiąt schodów - tłumaczy.

W jego ocenie w ten sposób zmarnowano szansę na rozwiązanie, które bardzo by zbliżyło obie części miasta i mogło stać się nową architektoniczną ikoną.

Więcej o:
Komentarze (68)
Kładka przez Wisłę. Na tę inwestycję czekają wszyscy! Jest przełom w sprawie budowy kładki przez Wisłę
Zaloguj się
  • cezaryk

    Oceniono 38 razy 26

    > Na tę inwestycję czekają wszyscy warszawiacy!
    Z jednej strony szanuję entuzjazm, z drugiej stronie anonimowy 'ej' autorze weź i się wyciumkaj bo bredzisz.

  • dziewczyna_murzyna

    Oceniono 31 razy 19

    warszawiacy czekają na most Krasińskiego który HGW obiecywała 12lat temu

    oraz trasę N-S, wylotówkę na Łomianki oraz wschodnią obwodnicę Warszawy

    a kładkę mają w dupie potrzebna developerowi portu praskiego aby mógł sprzedawać mieszkanka po 40tys/m2 zamiast 37tys

  • zosima

    Oceniono 22 razy 16

    "Ma być to pierwsza w Warszawie most"

    Yyyy?

  • sunim

    Oceniono 63 razy 13

    Warszawiacy to czekają na sto innych, potrzebnych inwestycji. Na szkoły, drogi, szpitale, parkingi. A to tutaj to głupia i niepotrzebna podpierdułka dla mediów.

  • mer-llink

    Oceniono 52 razy 12

    Pomysł poroniony: 100 m dalej na północ jest Most Sląsko-Dąbrowski.
    Po co więc tuz obok stawiać "kładkę"?
    Kosztowac będzie mniej wiecej tyle, co POŁOWA mostu tramwajowego - a taki należałoby postawić na wprost Gocławia: tylko dla tramwajów (i w przyszłości ew. dla metra).
    Juz był… taki jeden Piskorski Pan, co mosty stawiał dla dobrze …łapówkujących go kolesi. I też w pobliżyu Portu Praskiego. Czy on ma w tym udziały? Nie koniecznie w kłądce, ale w terenach portowych? Bo on taki przekrętas, że może mieć....

  • zosima

    Oceniono 24 razy 12

    Są nawet w Tblisi, stolicy Gruzji - mówił Mencwel.

    Według gugla Kura ma tam 70 m szerokości. Bardziej by mnie przekonał argument o Krakowie, ale nie padł. Widocznie Mencwel tak się troszczy o Warszawę, że z niej nigdy nie wyjechał.

  • doberman44

    Oceniono 13 razy 11

    Na inwestycję przeznaczono ponad 6,6 milionów złotych. A Rydzyk dostał 81 milonów to niech teraz wykaże sie wdzięcznością i zafunduje inwestycje

  • kac

    Oceniono 12 razy 10

    "pierwsza w Warszawie most"... ehm, most rodzaju żeńskiego ??? Podobno dziennikarze to humaniści, tak ?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX