Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Warszawa może pochwalić się wyjątkowo udanymi inwestycjami i takimi, o których wolałaby zapomnieć. Jeszcze inne nigdy nie doszły do skutku. Wieżowiec słynnej architektki, luksusowy hotel czy nowoczesna siedziba filharmonii - przypominamy te budzące największe emocje.
Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy Google Street View/ materiały inwestora

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Warszawa może pochwalić się wyjątkowo udanymi inwestycjami i takimi, o których wolałaby zapomnieć. Jeszcze inne nigdy nie doszły do skutku. Wieżowiec słynnej architektki, luksusowy hotel czy nowoczesna siedziba filharmonii - przypominamy te budzące największe emocje.

Wielkie inwestycje, które nigdy nie zostały zrealizowane Wielkie inwestycje, które nigdy nie zostały zrealizowane materiały inwestora

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

To miała być wielka inwestycja. Lillium Tower miał stanąć obok hotelu Marriott, czyli w samym centrum stolicy. Budowlę zaprojektowała słynna architekt, Zaha Hadid. Wieżowiec miał osiągnąć aż 257 metrów.

Na zdjęciu wizualizacja drapacza chmur. Zgodnie z projektem pierwotnym, wieżowiec miał mieć kształt kolby kukurydzy albo odwróconego w pionie sterowca.

Tak ma wyglądać nowa siedziba muzeum Tak ma wyglądać nowa siedziba muzeum Materiały prasowe

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

O kilku niezrealizowanych inwestycjach wspomniał serwis Nasze Miasto. To m.in. Muzeum Historii Polski.

Pierwotnie miało powstać obok Zamku Ujazdowskiego. Jak czytamy w serwisie, budynek miał pełnić funkcję kładki, a przez oszkloną elewację mieliśmy oglądać całą Warszawę. Niestety realizację przerwano. Zmieniono lokalizację muzeum - powstanie ono przy Cytadeli.

- Muzeum Historii Polski w stanie surowym najprawdopodobniej będzie już gotowe na 100-lecie niepodległości i powstanie pierwsza tymczasowa ekspozycja - poinformował minister kultury, Piotr Gliński.

Na zdjęciu wizualizacje muzeum.

Biurowiec EuRoPol Gazu w Warszawie Biurowiec EuRoPol Gazu w Warszawie Fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Zainteresowanie warszawiaków budzi również opustoszały budynek na Bielanach. Gmach miał zostać nową siedzibą EuRoPol Gazu, spółki należącej wówczas do PGNiG, rodziny Gudzowatych i Gazpromu.

Inwestycja robiła wrażenie. Siedem kondygnacji nad ziemią, pod - garaże na 380 samochodów. Budowę rozpoczęto w roku 2000, ale wstrzymano ją już dwa lata później. Wówczas firma zaczęła ograniczać plany rozwoju. Zrezygnowano np. z budowy drugiej nitki gazociągu.

Polsko-rosyjska spółka starała się sprzedać porzucony budynek, ale bezskutecznie.

Na zdjęciu: opuszczony budynek przy ul. Literackiej 11

Tak miała wyglądać nowa siedziba Orkiestry Sinfonia Varsovia Tak miała wyglądać nowa siedziba Orkiestry Sinfonia Varsovia Materiały prasowe

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Przy Grochowskiej 272 na Pradze Południe miała powstać nowoczesna siedziba Sinfonii Varsovii.

Realizacja projektu Europejskiego Centrum Muzyki miała kosztować ratusz niemal 315 mln złotych. Nowa siedziba orkiestry z salą koncertową na 1,8 tys osób i ogrodem w stylu francuskim budziły wielkie nadzieje. Na razie skończyło się na rozpalających wyobraźnię projektach.

Dawny gmach weterynarii SGGW to tymczasowa siedziba Sinfonia VarsoviaFot. Bartosz Bobkowski / AG

Na inwestycję nie ma pieniędzy. Wybitna orkiestra miała więc tymczasowo występować w namiocie koncertowym, ale i z tych planów na razie nic nie wypaliło. Tymczasowego namiotu nie udało się rozłożyć od... 2012 roku. Zamiast tego, na działce przy Grochowskiej 272 zobaczymy coś na kształt ruin. Prace stanęły. Kiedy ruszą ponownie? Nie wiadomo.

Na zdjęciu wizualizacja nowej siedziby orkiestry. Odpowiada za nią projektant Atelier Thomas Pucher z Grazu.

Pusty radziecki blok Pusty radziecki blok Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Swój specyficzny klimat, który przyciąga miejskich poszukiwaczy (urban explorers) ma także opuszczona Ambasada Rosyjskich Dyplomatów. Miejskie legendy głoszą, że przy ulicy Sobieskiego 100 działa tajemniczy klub 100, do którego wstęp mają jedynie osoby legitymujące się rosyjskim paszportem.

Obiektu strzeże patrol ochrony w towarzystwie kamer. Do wejścia na teren budynku zniechęca również wysokie ogrodzenie z drutem kolczastym.

9 listopada 2016 r. Sąd Okręgowy w trybie zaocznym orzekł, że Federacja Rosyjska ma zapłacić polskiemu Skarbowi Państwa ponad 7,8 mln zł wraz z odsetkami za bezumowne korzystanie z nieruchomości. Pod koniec października zeszłego roku sąd nakazał Federacji wydanie nieruchomości przy ul. Sobieskiego stronie polskiej.

Na zdjęciu budynek ambasady opuszczonej od połowy lat 90.

Ursynowski Fortepian Ursynowski Fortepian Fot. Franciszek Mazur / Agencja Gazeta

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Szkielet niedoszłego centrum handlowego straszył w samym sercu Ursynowa. Zlokalizowany był tuż obok Multikina i Urzędu Dzielnicy na rogu ul. Cynamonowej i Indiry Gandhi. Był, bo w 2014 roku miastu udało się w końcu zrobić z nim porządek.

Konstrukcja przypominająca fortepian 'ozdabiała' Ursynów przez 14 lat. Powód? Spór o grunty pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową 'Na Skraju' a Urzędem Miasta Warszawy oraz Urzędem Dzielnicy Ursynów.

Na zdjęciu Centrum Usługowo Handlowe Ursynowski Fortepian w 2014 roku, tuż przed rozbiórką. Obiekt miał mieć łączną powierzchnię 13 tys. metrów kwadratowych.

Lotnisko na Gocławiu Lotnisko na Gocławiu NAC

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Lotnisko na Gocławiu miało powstać w latach 30. ubiegłego wieku. Jego budowę przerwał jednak wybuch wojny. Zostało całkowicie zbombardowane przez lotnictwo niemieckie w czasie kampanii wrześniowej.

Po wojnie odbudowano je i przeznaczono na lotnisko sportowe Aeroklubu Warszawskiego. Było też używane przez lotnictwo sanitarne. Zostało zlikwidowane w 1976.

Dzisiaj na terenie byłego lotniska możemy zobaczyć hangary, które pełnią funkcję biur i magazynów.

Na zdjęciu archiwalna pocztówka lotniska.

Dworzec Główny w 1938 roku Dworzec Główny w 1938 roku Fotopolska

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Nad budową Dworca Głównego wisiało najwyraźniej jakieś fatum. Kiedy w połowie 1939 roku prace zbliżały się ku końcowi, w budynku wybuchł pożar. Niedługo później, bo we wrześniu dworzec został uszkodzony w czasie bombardowań. W styczniu 1945 roku Niemcy wysadzili większość budynku. Po wojnie jego pozostałości rozebrano.

Współcześnie w tym miejscu znajduje się podziemny przystanek Warszawa Śródmieście.

Na zdjęciu gmach Dworca Głównego zlokalizowany przy Al. Jerozolimskich, pomiędzy ulicami Marszałkowską i Emilii Plater. Miał być jednym z najnowocześniejszych i największych dworców w Europie.

Niezrealizowane projekty metra Niezrealizowane projekty metra Kamil Czapski / Stacja Muranów

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Choć niewielu o tym wie, pierwsze plany budowy metra pojawiły się już w latach 20. XX wieku.

22 września 1925 r. Zarząd Tramwajów podjął decyzję o przygotowaniu projektu metra. 7 marca 1927 r. projekt został zatwierdzony. Zakładano w nim budowę siedmiu linii kolei podziemnej o łącznej długości 46 km (26 km w tunelu i 20 km na powierzchni). Pierwsza linia miała powstać w osiem lat. Zakładano, że budowa całego systemu potrwa 35 lat.

Ambitne plany pokrzyżował jednak kryzys gospodarczy.

Na zdjęciach niezrealizowany projekt metra.

Skrzyżowanie Sikorskiego i Sobieskiego Skrzyżowanie Sikorskiego i Sobieskiego Google street view

Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy

Budynek u zbiegu Sikorskiego i Sobieskiego to jedna z najdłużej realizowanych inwestycji w Warszawie. Brało się już za nią kilku inwestorów. Pozwolenie na jej budowę wydano ponad dekadę temu, we wrześniu 2002 roku. Przez ostatnie kilka lat służy jako wielki wieszak reklamowy.

Historia tego budynku jest długa i bardzo smutna. Na początku miał być hotelem czterogwiazdkowym, później biurowcem, a później znów hotelem. Brało się za budowę kilka firm. W 2012 roku, po wielu próbach stworzenia tam właśnie hotelu, budynek poszedł pod młotek.

W lipcu 2014 roku budynek został sprzedany krakowskiej firmie APP Investments. Firma nie wiedziała jeszcze, czy wybuduje tam biurowiec czy hotel.

Więcej o:
Komentarze (20)
Miały zachwycać, a straszą, inne nigdy nie powstały. Wielkie inwestycje stolicy, których nie zobaczymy
Zaloguj się
  • fafarafafafa

    Oceniono 4 razy 4

    Przy Sikorskiego/Sobieskiego jest ciekawsze miejsce - po przekątnej skrzyżowania od zaprezentowanego, dość mocno jednak zaawansowanego obiektu jest wybetonowana dziura w ziemi służąca od kilkunastu lat za, osobliwe dość, jeziorko dla kaczek.

  • bobislaw.borboje

    Oceniono 3 razy 1

    "odwróconego w pionie sterowca"

    Co Ty, Sylwia, pieprzysz?

    Najbardziej mi szkoda filharmonii u weterynarzy.
    A siedziba Gazowatego będzie straszyć do roku 2176.

    "Pod koniec października zeszłego roku sąd nakazał Federacji wydanie nieruchomości"
    I co, Jojo Brudziński się boi? To niech pożyczy terytorialsów od Paszczaka.

  • wladgad

    0

    Przecież z tą Lilium Tower i Muzeum Polski przy trasie Łaziekowskiej to wiadomo było od razu, że jest podpuchą - kompletnie nierealne projekty. Szkoda, że nie napisali o Muzeum Sztuki Współczesnej, dobrze, że napisali o Filharmonii, bo oba projekty łączy jedno - w Polsce i Warszawie szczególnie nie może powstać żadna architektura ponadprzeciętna. To samo dotyczy warszawskiego metra.

  • Bi Ma

    Oceniono 5 razy -1

    rysopis maszynopis pisklak pisać rozpisać zapiski zapiszczeć

  • hurtuhot

    Oceniono 2 razy -2

    To się popisali z tymi wpisami.

  • thannatos

    Oceniono 28 razy -2

    Stalowo-niebieskie bryły z blachy i szkła, stawiane bez ładu i składu, albo nudne klocki na modłę Copy-Paste, albo bezsensownie zdezorganizowane wygibasy, a to wszystko nieodzownie otoczone przez postkomunistyczne bloko-sypialnio-ohydki z wielkiej płyty, bo nie ma pomysłu co z nimi zrobić...

    Zieleń wycinana, wszystko zalane asfaltem i betonem, zresztą nieustannie rytymi przez kolejne remonty, wieczne korki, dróg dla rowerów właściwie nie ma, o publicznych wielopoziomowych lub podziemnych parkingach już nie wspomnę.

    Drobne knajpki i lokalne sklepy zastąpione centrami handlowymi z nieustannym zgiełkiem i dudniącą wiecznie muzyką.

    Pośpiech, ryk klaksonów, twarze ludzkie w wiecznym grymasie zacięcia.

    Typowy obraz w średniej wielkości miastach Chin - nic tylko się cieszyć.....

    Warszawa lewobrzeżna (za wyjątkiem okolic Traktu Królewskiego i Starówki) jest jednym z najbrzydszych miast Polski, ale robi co może, żeby być jeszcze bardziej nowobogacko brzydka. Zachciewa nam się drugiego Manhattanu...

    A czy można inaczej? Pewnie, że można. Popatrzcie sobie na Pragę lub Budapeszt, a nawet Drezno (odbudowane z ruin). A jesli już wieżowce, to dlaczego nie takie jak w Oslo - zorganizowane i ciekawe?

    A po co to wszystko?

    Projektanci/wykonawcy też rdzenna ludność tubylcza:
    "Na projektanta wybrano Pracownię Murphy/Jahn. Architektem budynku jest Helmut Jahn,"
    "wykonawcą jest firma Skanska S.A."
    "Zbudowany w latach 1997–1999 przez koreański koncern Daewoo, który w 2002 sprzedał obiekt amerykańskiej firmie Apollo-Rida. "
    "Deweloperem jest belgijska firma Ghelamco."
    "zaprojektowały amerykańskie firmy A. Epstein & Sons International i Kohn Pedersen Fox Associate"
    "dewelopera, słowacką firmę HB Reavis"
    "Projekt konstrukcji budynków i instalacji przygotowało Buro Happold. Generalnym wykonawcą budynku jest firma Skanska S.A"
    " Inwestorem budynku jest izraelska firma Atlas Estates"
    " Został on zaprojektowany przez pochodzącą z Iraku projektantkę Zahę Hadid."

    I to by było na tyle.

  • hurtuhot

    Oceniono 6 razy -6

    pis

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX