Koloruje zdjęcia z Powstania Warszawskiego. 'Byłem dwa razy zagrożony z historii. Do szkoły chodziłem jak na odsiadkę'

- Jestem prostym chłopakiem z Wielkopolski. Do niedawna nie wiedziałem, że było coś takiego jak Powstanie Warszawskie. Do szkoły chodziłem jak na odsiadkę. Z historii byłem dwa razy zagrożony. Teraz się z tego śmieję - mówi Mikołaj Kaczmarek, który kilkanaście miesięcy temu odkrył swoją nową pasję - kolorowanie zdjęć historycznych. Zasłynął w ubiegłym roku zdjęciami z Powstania Warszawskiego. Fotografie zapierają dech w piersiach.
Barykada między blokami przy ul. Krasińskiego 20 i 29. Od lewej: łączniczka Ewa Ponińska 'Ewa', ks. kapelan Wincenty Marczuk, oraz strz. Mieczysław Kowalski 'Mietek' Barykada między blokami przy ul. Krasińskiego 20 i 29. Od lewej: łączniczka Ewa Ponińska 'Ewa', ks. kapelan Wincenty Marczuk, oraz strz. Mieczysław Kowalski 'Mietek' Ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Kolorowanie zmieniło moje życie

Mówi o sobie, że jest samoukiem, a kolorowanie zdjęć całkiem zmieniło jego życie.

- Zawsze byłem dobry z plastyki, byłem nawet w klasie plastycznej w gimnazjum. Ale potem przyszedł okres buntu i jakoś mi się odechciało uczyć, rozwijać w tym kierunku. Powstaniem Warszawskim nigdy się nie interesowałem. Z II wojną światową kojarzyły mi się tylko Niemcy i Hitler. Aż do momentu, w którym obejrzałem kolorowany film 'Powstanie Warszawskie'. Wziąłem jakieś zdjęcie czarno-białe i zacząłem je kolorować. Szybko załapałem, jak to się robi. Po półtora miesiąca największa strona poświęcona koloryzatorom na Facebooku pokazała moje zdjęcia - opowiada Kaczmarek.

Czytaj więcej:  Kolorowe zdjęcia z Powstania Warszawskiego. To nie to samo, co czerń i biel. Realizm fotografii poraża

Na zdj: Barykada między blokami przy ul. Krasińskiego 20 i 29. Od lewej: łączniczka Ewa Ponińska 'Ewa', ks. kapelan Wincenty Marczuk, oraz strz. Mieczysław Kowalski 'Mietek'.

Śródmieście Północne ul. Szpitalna. Powstańcy z III zgrupowania 'Konrad' Śródmieście Północne ul. Szpitalna. Powstańcy z III zgrupowania 'Konrad' Antoni Bochodziewicz/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Nauczyciel od historii mnie lajkuje

A potem poszło z górki - do Mikołaja zaczęły się odzywać media z całej Polski. Każdy chciał opublikować kolorowe zdjęcia z Powstania Warszawskiego jego autorstwa. Ludzie pokochali te fotografie. - Gdy coś wrzucę na stronę, zawsze dostanę lajka od mojego nauczyciela z historii - śmieje się Kaczmarek.

Na zdj: Śródmieście Północne ul. Szpitalna. Powstańcy z III zgrupowania 'Konrad'

Śródmieście Północne. Grupa powstańców z kompanii 'Anna' Batalionu 'Gustaw' na placu Dąbrowskiego. Od lewej: kpr. Jerzy Sikorski 'Sixton', kpr. Kazimierz Dąb 'Kazik', sanitariuszka Henryka Wieczorek 'Heniuta', ppor. Henryk Ożarek 'Henio', kpr. Tadeusz Przybyłowski 'Roma', kpr. pchor. Antoni Dobraczyński 'Hel'. 'Sixton' trzyma w ręku powstańczą gazetę 'Rzeczpospolita Polska' z informacją o pertraktacjach kapitulacyjnych. W tle widoczny najwyższy drapacz chmur w przedwojennej Polsce - Prudential. Śródmieście Północne. Grupa powstańców z kompanii 'Anna' Batalionu 'Gustaw' na placu Dąbrowskiego. Od lewej: kpr. Jerzy Sikorski 'Sixton', kpr. Kazimierz Dąb 'Kazik', sanitariuszka Henryka Wieczorek 'Heniuta', ppor. Henryk Ożarek 'Henio', kpr. Tadeusz Przybyłowski 'Roma', kpr. pchor. Antoni Dobraczyński 'Hel'. 'Sixton' trzyma w ręku powstańczą gazetę 'Rzeczpospolita Polska' z informacją o pertraktacjach kapitulacyjnych. W tle widoczny najwyższy drapacz chmur w przedwojennej Polsce - Prudential. Wiesław Chrzanowski 'Wiesław'/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Nie wiedziałem, co chcę w życiu robić

Od czasów, kiedy Kaczmarek pokolorował swoje pierwsze zdjęcie wiele się w jego życiu zmieniło. - Nigdy nie wiedziałem, co chcę w życiu robić, a teraz mam to - opowiada Mikołaj.

Na zdj: Grupa powstańców z kompanii 'Anna' Batalionu 'Gustaw' na placu Dąbrowskiego. Od lewej: kpr. Jerzy Sikorski 'Sixton', kpr. Kazimierz Dąb 'Kazik', sanitariuszka Henryka Wieczorek 'Heniuta', ppor. Henryk Ożarek 'Henio', kpr. Tadeusz Przybyłowski 'Roma', kpr. pchor. Antoni Dobraczyński 'Hel'.

'Sixton' trzyma w ręku powstańczą gazetę 'Rzeczpospolita Polska' z informacją o pertraktacjach kapitulacyjnych. W tle widoczny najwyższy drapacz chmur w przedwojennej polsce Prudential.

Śródmieście Północne. Patrol plutonu 'Agaton' przekraczający gruzowisko zburzonego budynku szkoły przy ul. Chłodnej 11/13, róg Waliców 34. Ujęcie w kierunku południowym. Po prawej kolejno: fragment ruin kamienicy Waliców 25, narożna kamienica Waliców 21/Krochmalna 43, dom Waliców 17. Śródmieście Północne. Patrol plutonu 'Agaton' przekraczający gruzowisko zburzonego budynku szkoły przy ul. Chłodnej 11/13, róg Waliców 34. Ujęcie w kierunku południowym. Po prawej kolejno: fragment ruin kamienicy Waliców 25, narożna kamienica Waliców 21/Krochmalna 43, dom Waliców 17. Stefan Bałuk 'Kubuś' 'Starba'/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Zdjęcia do filmu

Do Mikołaja, odkąd został zauważony, zgłaszają się różne osoby i firmy z prośbą o wzięcie udziału w określonym projekcie historycznym, niekoniecznie związanym z Powstaniem Warszawskim. Z prośbą o pokolorowanie ośmiu zdjęć zwrócił się do niego m.in. producent filmu 'Dywizjon 303. Prawdziwa historia'.

Na zdj: Śródmieście Północne. Patrol plutonu 'Agaton' przekraczający gruzowisko zburzonego budynku szkoły przy ul. Chłodnej 11/13, róg Waliców 34. Ujęcie w kierunku południowym. Po prawej kolejno: fragment ruin kamienicy Waliców 25, narożna kamienica Waliców 21/ Krochmalna 43, dom Waliców 17.

Śródmieście Północne. Ślub sanitariuszki Alicji Treutler 'Jarmuż' i plut. pchor. Bolesława Biegi 'Pałąka' w kaplicy przy Moniuszki 11. Śródmieście Północne. Ślub sanitariuszki Alicji Treutler 'Jarmuż' i plut. pchor. Bolesława Biegi 'Pałąka' w kaplicy przy Moniuszki 11. Eugeniusz Lokajski 'Brok'/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Zdjęcia do filmu

33-latek chce dalej się rozwijać, marzy o wystawie swoich zdjęć. - Wszystko się odbywa na 'spontanie', nie mam jakiegoś planu, co dalej z tym, ale wystawę bym zrobił. Tylko muszę zebrać trochę pieniędzy, bo to spory koszt. Wyobrażam też sobie, że np. w Muzeum Powstania Warszawskiego mogłoby powstać takie osobne pomieszczenie z kolorowymi zdjęciami.

Na zdj: Śródmieście Północne. Ślub sanitariuszki Alicji Treutler 'Jarmuż' i plut. pchor. Bolesława Biegi 'Pałąka' w kaplicy przy Moniuszki 11.

Prudential, najwyższy drapacz chmur w przedwojennej Polsce w chwili trafienia przez najcięższy samobieżny moździerz, używany w czasie II wojny światowej. Pocisk taki ważył ponad 2 tony.
Budynek przetrwał i stoi do dziś w stolicy. Prudential, najwyższy drapacz chmur w przedwojennej Polsce w chwili trafienia przez najcięższy samobieżny moździerz, używany w czasie II wojny światowej. Pocisk taki ważył ponad 2 tony. Budynek przetrwał i stoi do dziś w stolicy. Sylwester 'Kris' Braun/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Jedno z najsłynniejszych zdjęć z II wojny

- Myślę, że to, co robię, jest potrzebne. Żeby pokazać, jak to było w Powstaniu. Mnie samego tak uderzyło dopiero, gdy zobaczyłem film 'Powstanie Warszawskie'. Kolor sprawia, że wszystko staje się takie bliskie, realne. Jakby to się wydarzyło wczoraj. Człowiek zdaje sobie sprawę, że ci ludzie byli tacy jak my i że nam też się to może przytrafić - opowiadał Kaczmarek.

Na zdj: Prudential, najwyższy drapacz chmur w przedwojennej Polsce w chwili trafienia przez najcięższy samobieżny moździerz, używany w czasie II wojny światowej. Pocisk taki ważył ponad 2 tony. Budynek przetrwał, i stoi do dziś w stolicy.

Ul. Warecka - rejon włazu kanałowego po wyjściu obrońców Starego Miasta z kanałów. W środku Zofia Dąbrowska 'Myszka', po prawej Waldemar Papiński 'Pancerz (z pistoletem maszynowym ' Błyskawica'). Ul. Warecka - rejon włazu kanałowego po wyjściu obrońców Starego Miasta z kanałów. W środku Zofia Dąbrowska 'Myszka', po prawej Waldemar Papiński 'Pancerz (z pistoletem maszynowym ' Błyskawica'). Stanisława Kopfa/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Polacy nie dadzą sobie w kaszę dmuchać

Odkąd Mikołaj zaczął interesować się Powstaniem Warszawskim, wie o nim bardzo dużo. Nie kwestionuje też decyzji dowódców, którzy postanowili o wybuchu Powstania. - Za Powstanie Warszawskie winę ponoszą wyłącznie Niemcy. Wyobraź sobie, że idziesz parkiem i nagle atakuje cię pięciu kolesi. Wiesz, że nie wygrasz, ale mimo to się bronisz. Tak samo było z nami. Niemcy nas zaatakowali, więc się broniliśmy. Polacy nie dadzą sobie w kaszę dmuchać - przekonuje.

Na zdj: ul. Warecka - rejon włazu kanałowego po wyjściu obrońców Starego Miasta z kanałów.W środku Zofia Dąbrowska 'Myszka', po prawej Waldemar Papiński 'Pancerz' (z pistoletem maszynowym 'Błyskawica')

Fotografia z Powstania Warszawskiego. Śródmieście Północne. Grupa powstańców przy barykadzie na ul. Siennej przy skrzyżowaniu z ul. Wielką. Ujęcie w kierunku wschodnim. Po prawej stronie za sanitariuszką stojące butelki zapalające. W tle od prawej widoczne kamienice Sienna 5/7, Sienna 3 i Sienna 1 Fotografia z Powstania Warszawskiego. Śródmieście Północne. Grupa powstańców przy barykadzie na ul. Siennej przy skrzyżowaniu z ul. Wielką. Ujęcie w kierunku wschodnim. Po prawej stronie za sanitariuszką stojące butelki zapalające. W tle od prawej widoczne kamienice Sienna 5/7, Sienna 3 i Sienna 1 Stefan Bałuk 'Kubuś' 'Starba'/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Biorę kredki i koloruję

Jak wygląda proces kolorowania zdjęć z Powstania Warszawskiego? Mikołaj, jak mówi, po prostu bierze kredki i koloruje. A dokładnie - tablet. Włącza odpowiedni program graficzny i specjalnym długopisem nakłada kolor. Z tygodnia na tydzień staje się coraz lepszy w swoim fachu. Jak mówi, jest członkiem grupy poświęconej koloryzatorom na świecie. Jest w niej zaledwie 380 osób.

Na zdj: Śródmieście Północne. Grupa powstańców przy barykadzie na ul. Siennej przy skrzyżowaniu z ul. Wielką. Ujęcie w kierunku wschodnim. Po prawej stronie za sanitariuszką stojące butelki zapalające. W tle od prawej widoczne kamienice Sienna 5/7, Sienna 3 i Sienna 1.

Dziewczynka przy grobie Dziewczynka przy grobie Sylwester 'Kris' Braun/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Kolorowanie

Kolorowanie jednego zdjęcia zajmuje Mikołajowi od 1,5 godziny do nawet kilku godzin. Wszystko zależy od liczby szczegółów na fotografii. Najszybciej koloruje się portrety. 

Na zdj: Dziewczynka przy grobie.

Fotografia z Powstania Warszawskiego. Śródmieście Północne. Pogrzeb (prawdopodobnie) kpr. Jerzego Badowskiego 'Doliwy' z kompanii 'Koszta' na chodniku pod kamienicą Jankowskiego przy ul. Moniuszki 12. W środku przy trumnie widoczny czytający modlitwę ks. kpt. W tle elewacja gmachu dawnego Towarzystwa Ubezpieczeń 'Rosja' przy ul. Moniuszki 11 Fotografia z Powstania Warszawskiego. Śródmieście Północne. Pogrzeb (prawdopodobnie) kpr. Jerzego Badowskiego 'Doliwy' z kompanii 'Koszta' na chodniku pod kamienicą Jankowskiego przy ul. Moniuszki 12. W środku przy trumnie widoczny czytający modlitwę ks. kpt. W tle elewacja gmachu dawnego Towarzystwa Ubezpieczeń 'Rosja' przy ul. Moniuszki 11 Eugeniusz Lokajski 'Brok'/ Muzeum Powstania Warszawskiego

Pogrzeb

Na zdj: Śródmieście Północne. Pogrzeb (prawdopodobnie) kpr. Jerzego Badowskiego 'Doliwy' z kompanii 'Koszta' na chodniku pod kamienicą Jankowskiego przy ul. Moniuszki 12. W środku przy trumnie widoczny czytający modlitwę ks. kpt. W tle elewacja gmachu dawnego Towarzystwa Ubezpieczeń 'Rosja' przy ul. Moniuszki 11.

Śródmieście Północne. Grupa powstańców z batalionu 'Kiliński' przed budynkami PAST-y przy ulicy Zielnej 37/39. W oknie budynku, w furażerce, podtrzymywany ranny ppor. Antoni Agopszowicz 'Tosiek' Śródmieście Północne. Grupa powstańców z batalionu 'Kiliński' przed budynkami PAST-y przy ulicy Zielnej 37/39. W oknie budynku, w furażerce, podtrzymywany ranny ppor. Antoni Agopszowicz 'Tosiek' Eugeniusz Lokajski 'Brok'/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Grupa powstańców

Na zdj: Śródmieście Północne. Grupa powstańców z batalionu 'Kiliński' przed budynkami PAST-y przy ulicy Zielnej 37/39. W oknie budynku, w furażerce, podtrzymywany ranny ppor. Antoni Agopszowicz 'Tosiek'.

Fotografia z Powstania Warszawskiego. Śródmieście Południowe. Powstaniec przy spalonym czołgu włoskiej produkcji typu Carro Armato M13/41 przy ul. Piusa XI (dzisiaj ul. Piękna). W tle kamienice nr 20 i 18 (po prawej) Fotografia z Powstania Warszawskiego. Śródmieście Południowe. Powstaniec przy spalonym czołgu włoskiej produkcji typu Carro Armato M13/41 przy ul. Piusa XI (dzisiaj ul. Piękna). W tle kamienice nr 20 i 18 (po prawej) Wacław Loth 'Kupiec'/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Powstaniec przy spalonym czołgu

Na zdj: Śródmieście Południowe. Powstaniec przy spalonym czołgu włoskiej produkcji typu Carro Armato M13/41 przy ul. Piusa XI (dzisiaj ul. Piękna). W tle kamienice nr 20 i 18 (po prawej)

Śródmieście Północne. Umacnianie przekopu przez Aleje Jerozolimskie. Ujęcie w kierunku południowym, w tle widoczny parter kamienicy w Al. Jerozolimskich 17. Śródmieście Północne. Umacnianie przekopu przez Aleje Jerozolimskie. Ujęcie w kierunku południowym, w tle widoczny parter kamienicy w Al. Jerozolimskich 17. Joachim Joachimczyk 'Joachim'/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Umacnianie przekopu

Na zdj: Śródmieście Północne. Umacnianie przekopu przez Aleje Jerozolimskie. Ujęcie w kierunku południowym, w tle widoczny parter kamienicy w Al. Jerozolimskich 17.

Kolorowe zdjęcia z Powstania Warszawskiego Kolorowe zdjęcia z Powstania Warszawskiego Mikołaj Kaczmarek - Kolor Historii

Powstańcy po zdobyciu PAST-y

Na zdj: Kadr z archiwalnych filmów kręconych w czasie Powstania Warszawskiego. Powstańcy po zdobyciu budynku PASTY - (Polskiej Akcyjnej Spółki Telefonicznej). W 1944 budynek PAST-y stał się miejscem zaciętych walk, jakie toczyły się o niego podczas powstania warszawskiego.

Kolorowe zdjęcia z Powstania Warszawskiego Kolorowe zdjęcia z Powstania Warszawskiego Eugeniusz Lokajski'Brok'/ Muzeum Powstania Warszawskiego - z profilu Mikołaj Kaczmarek - Kolor Historii

Ofiary Powstania Warszawskiego

W wyniku masakr urządzanych przez oddziały niemieckie w Powstaniu Warszawskim zginęło od 150 tys. do 200 tys. ludności cywilnej.

Kolorowe zdjęcia z Powstania Warszawskiego Kolorowe zdjęcia z Powstania Warszawskiego Wiesław Chrzanowski 'Wiesław / Muzeum Powstania Warszawskiego - z profilu Mikołaj Kaczmarek - Kolor Historii

Przed kominkiem

Na zdj: Śródmieście Północne, ulica Jasna. Por. Wiesław Chrzanowski 'Wiesław' z pistoletem maszynowym MP-40 przed kominkiem w gmachu Towarzystwa Ubezpieczeniowego 'Polonia' przy ulicy Jasnej 19.

Cywile uciekają z miasta Cywile uciekają z miasta Sylwester 'Kris' Braun/ ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego

Zdjęcia z Powstania Warszawskiego

Więcej o:
Komentarze (70)
Koloruje zdjęcia z Powstania Warszawskiego. "Byłe dwa razy zagrożony z historii. Do szkoły chodziłem jak na odsiadkę"
Zaloguj się
  • tinley

    Oceniono 111 razy 47

    Realizm a naturalizm to dwie różne sprawy. Na tych zdjeciach poraża przede wszystkim widok dzieciarni poprzebieranej w mundury. Ktoś kto z takim wojskiem wyda wojnę regularnej armii był po prostu patentowanym debilem. Tak tak... Te pomnikowe generały całowane w dup..y przez kaczych sługusów byli po prostu kretynami. Należałoby ich pośmiertnie zdegradować i zapomnieć na wsze czasy by komuś równie durnemu w przyszłosci nie przychodziły podobne pomysły do głowy. No ale mamy kaczych bohaterów którzy ponad 20 lat po upadku ZSRR komunę obalają. Świry takie same jak te od powstania

  • komentarz.24

    Oceniono 51 razy 27

    P. Kaczmarek powinien jednak coś poczytać z historii, albo nie pisać potwornych głupot, typu: "... Niemcy nas zaatakowali, więc się broniliśmy. Polacy nie dadzą sobie w kaszę dmuchać..."
    Powstanie Warszawskie było największą klęską militarną i materialną w historii Polski, a z tragedią jego ludności można porównać tylko zagłodzenie miliona mieszkańców Leningradu w czasie blokady z lat 1941-43. Nie osiągnęło jakiegokolwiek celu, ani militarnego, ani politycznego. Dowódców wojskowych (Komorowski, Chruściel, Okulicki) i przywódców politycznych (Jankowski, być może Mikołajczyk), winnych takiej bezprzykładnej klęski należy oddać pod sąd, a nie wynosić na pomniki. Jak dotychczas, sprawców nigdy nie osądzono, a z tragedii robi się szopkę.
    Więcej zadumy i szacunku!

  • wooki74

    Oceniono 22 razy 20

    Swoją drogą ( a zn am się na tym nienajgorzej) to kawał dobrej roboty. Kolory naturalne, nie przesadzone, widać, że "koloryzant" przestudiował to, jak w oryginale prezentowały się umundurowanie, broń itd. Nie jestem jakoś specjalnie fanem tego rodzaju praktyk, ale warsztat doceniam. Kolor ma też inną zaletę - percepcja pracuje inaczej i np.: bardziej rzuca się w oczy młody wiek powstańców. Koloryzacja przybliża niewątpliwie tamte zdarzenia.

  • Oceniono 16 razy 14

    A dzisiaj przychodzi taki "kurator" czy inny Kobylarz i to co tysiące ludzi odbudowywało po wojnie przejmuje za kilkaset zł i wygania ludzi z ich domów które ich dziadkowie wznosili kamień po kamieniu. I państwo się temu biernie przygląda i twierdzi że nic się z tym nie da zrobić. To co się dzieje od jakiegoś czasu to czwarty rozbiór Polski.

  • Jacek Skangiel

    Oceniono 24 razy 10

    Te zdjęcia przybliżają nas do realizmu, nie wyglądają że były zrobione 70 lat po wojnie ale jak by wczoraj , to jest przestroga do czego może doprowadzić rządy totalitarne , brak zahamowań do łamania prawa , pogarda dla innych którzy nie są w jednej frakcji

  • to_moje_zdanie

    Oceniono 13 razy 9

    Realne zdjęcie kilkuletniej dziewczynki przy grobie vs pozowane wymyślone zdjęcie kilkuletniej dziewczynki z kałachem i obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej w wersji Franciszkanów (Rycerz Niepokalanej) z interpretacją nawołującą do wojny religijnej (info z wczorajszej Gazety).

    Te realne zdjęcia z Powstania powinni obejrzeć wszyscy, którym jakiekoliwiek mordy, pogromy, wojny chodzą po głowie. Godne polecenia zwłaszcza klerowi i owym Franciszkanom (aż trudno uwierzyć, że św. Franciszek nie był pacyfistą tylko zamordystą wg interpretacji zakonnika) :( Dla mnie to wstrząsające, co niektórym chodzi po głowie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX