Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Wystawa Domu Spotkań z Historią i Aeroklubu Warszawskiego 'Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze' przypomina zapomnianą historię lotnictwa i jej legendy - pionierów awiacji, inżynierów, konstruktorów, niezwykłe osobowości oraz ich życiorysy godne niejednego filmu.
Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Fot. Lucjan Fogiel, FORUM

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Wystawa Domu Spotkań z Historią i Aeroklubu Warszawskiego 'Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze' przypomina zapomnianą historię lotnictwa i jej legendy - pionierów awiacji, inżynierów, konstruktorów, niezwykłe osobowości oraz ich życiorysy godne niejednego filmu.

Wystawa w Domu Spotkań z Historią potrwa od 15.07.2017 do 01.10.2017 r.

Na zdjęciu: Przelot na Warszawą, w dole widać MDM, 30.05.1957 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NAC

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Warszawa też miała swojego smoka. A dokładnie model latającego smoka skonstruowany przez Tytusa Liwiusza Burratiniego, który przeleciał nad miastem w 1648 roku. Była to jedna z pierwszych prób lotniczych, które odbyły się w Warszawie na zlecenie króla Władysława IV i jego żony. Lotnicza historia stolicy zaczyna się spektakularnie. Jednak marzenie o lataniu spełniło się wraz z pierwszymi lotami balonowymi w XVIII wieku, a później dzięki rozwojowi techniki i nauki pod koniec XIX wieku.

Na zdjęciu: Zawody balonowe juniorów zorganizowane przez sekcję balonową Aeroklubu Warszawskiego, 1938 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Fot. z archiwum Witolda Rychtera

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Plenerową część ekspozycji stanowi kilkadziesiąt opowieści lotniczych, których wspólnym mianownikiem jest Warszawa. Miasto pionierów polskiego lotnictwa, odważnych prób, inżynieryjnych rozwiązań, przemian architektonicznych i społecznych. Kobiety na równi z mężczyznami biły rekordy lotnicze i pracowały przy konstrukcji samolotów.

Na zdjęciu: Polski samolot sportowy RWD 4 w locie, lata 30. 

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NN

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

- Badania naukowe mówią, że każdy człowiek choć raz w życiu śni o lataniu. Taki sen emanujący pragnieniem ludzkiej wolności wykracza poza naturalne doświadczenie człowieka. Wyraża prawdopodobnie jedno z największych jego marzeń, ale być może też jego potencjał - realną możliwość lotu - mówi Hanna Radziejowska, kuratorka wystawy.

Na zdjęciu: Sterowiec Zodiac VZ-11 'Lech' przelatuje nad Zamkiem Królewskim w Warszawie, lata 20.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NN

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych Challenge. Ceremonia otwarcia na Polach Mokotowskich. Warszawa, 28.08.1934 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NAC

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Wraz z rozwojem lotnictwa i przemysłu lotniczego, powstawaniem szkół, warsztatów i lotnisk, zmieniał się krajobraz Warszawy. Po lotniskach na Polu Mokotowskim czy Gocławiu zostały tylko ślady w przestrzeni miejskiej, ale też zdjęcia i opowieści, które zostaną zaprezentowane na wystawie. Kto pamięta, że Pomnik Lotnika, dłuta Edwarda Wittiga, został odsłonięty w 1932 roku na Placu Unii Lubelskiej, czyli ówczesnej 'bramie' do portu lotniczego na Polach Mokotowskich?

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NAC

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Czesław Tański, Stefan Kozłowski czy Czesław Zbierański i Stanisław Cywiński w tym samym czasie, co słynni konstruktorzy na świecie, budowali lotnie i samoloty. Zwycięstwo Żwirki i Wigury w turnieju Challenge w 1932 roku dziś niewiele mówi warszawiakom, a przecież ich tryumf, a potem tragiczna śmierć zgromadziły na ulicach miasta trzysta tysięcy osób.

Na zdjęciu: Kondukt pogrzebowy tragicznie zmarłych Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury przechodzi przezulicę Nalewki. Warszawa, 15.09.1932 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NAC

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Było to jedno z największych zgromadzeń (obok pogrzebu Józefa Piłsudskiego) w przedwojennej Warszawie. Z kolei Wanda Modlibowska, wybitna instruktorka lotnicza i szybowniczka, pobiła w 1937 roku światowy rekord długości lotu szybowcem (wśród kobiet i mężczyzn), lecąc 24 godziny 14 minut w Bezmiechowej.

Na zdj: Pokazy lotnicze na lotnisku Okęcie w Warszawie, 1933

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NAC

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Podczas Powstania Warszawskiego prowadziła sekretariat Delegata Rządu na Kraj jako żołnierz AK, za co była prześladowana po wojnie przez władze komunistyczne i skutecznie skazana na wieloletnie zapomnienie. Warto wspomnieć o jednym z konstruktorów szybowców, Antonim Kocjanie, który rozpracował tajemnicę broni V1 i V2, dzięki czemu generał Eisenhower mógł otworzyć fronty w Europie i doprowadzić do zwycięstwa Aliantów. 

Na zdj: Start balonu Legionowo do lotu propagandowego w dniu imienin Józefa Piłsudskiego z placu Marszałka Józefa Piłsudskiego, Warszawa, 19.03.1935 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze PAP

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Wielu spośród polskich lotników walczyło w czasie wojny w Armii Krajowej i polskich dywizjonach RAF, m.in. w Bitwie o Anglię.

Na zdjęciu: Z okazji 20-lecia istnienia, a także w ramach Tygodnia Ligi Lotniczej (12-19 października), Aeroklub Warszawski zorganizował pokazy i darmowe loty samolotami na lotnisku na Gocławiu. Na pierwszym planie samolot PiperCub. Warszawa, 19.10.1947 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze PAP

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: Festyn przy placu Unii Lubelskiej z okazji inauguracji Tygodnia Ligi Lotniczej. Na zdjęciu widać skwer między ulicą Puławską a ulicą Klonową, na którym obok namiotów ustawiono szybowiec na tzw. chwiejnicy. Warszawa, 12.10.1947

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Fot. NN, Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie/ KARTA

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdjęciu: Pilotki Pomocniczej Służby Transportowej RAF (ATA) - od prawej: porucznik Stefania Wojtulanis (ps. Barbara), podporucznik Jadwiga Piłsudska i porucznik Anna Leska. Wielka Brytania, 12.02.1943 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NAC

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdjęciu: Międzynarodowe Zawody Balonowe o Puchar Gordona Bennetta, Warszawa, wrzesień 1934 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Andrzej Wiernicki

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdjęciu: Pelagia Majewska - słynna pilotka i szybowniczka w szybowcu 'MuchaStandard'. Warszawa, 1975 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Mirosław Stankiewicz

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdjęciu: Wystawa Lotnicza na Placu Zwycięstwa (obecnie Plac Piłsudskiego). W tle Teatr Wielki. Warszawa, 1961.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Fot. Muzeum Lotnictwa w Krakowie

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdjęciu: Stanisław Wigura i Franciszek Żwirko, Kraków, październik 1930

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Fot. z albumu Witolda Rychtera

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdjęciu: I Kurs Szkoły Pilotów AW, grupa 'Hanriotów' z kierownikiem Jerzym Widawskim i instruktorem Olimpiuszem Nartowskim. Od lewej: Władysław Laudański, Kazimiera Muszałówna, Stanisław Hiszpański, Witold Rychter, Władysław Korbel, Wacław Krzyżanowski.Wrzesień 1928 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NAC

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: Zakończenie rajdu lotniczego kobiet dookoła Polski. Obok samolotu PZL-5 stoją m.in.: obserwatorka Maria Wardasówna, pilotka Wanda Olszewska, organizator rajdu lotniczego podpułkownik pilot Stanisław Jasiński, pilotka Danuta Sikorzanka, obserwatorka Maria Lierówna, kapitan pilot Piotr Dudziński. Katowice, 1931 r.

Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze Marzenia o lataniu. Warszawskie opowieści lotnicze NAC

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: Pilot Józef Sido wysiada z samolotu Sido S-1. III Krajowy Konkurs Awionetek, Warszawa, 1930 r.

Warszawa z lotu ptaka Warszawa z lotu ptaka Fotopolska.eu

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: lata 1920-1921 , Warszawa z lotu ptaka na początku lat dwudziestych. Widoczny na zdjęciu jest Plac Saski z Soborem Prawosławnym św. Aleksandra Newskiego. Za soborem widać Pałac Saski, a za pałacem, ciemna część zdjęcia (w środku na górze) to Ogród Saski, niewielki okrągły budynek na wzniesieniu to Wodozbiór. Na prawo od Pałacu Saskiego budynek po przekątnej to Pałac Brühla. Na lewo od Pałacu Saskiego po drugiej stronie ulicy Królewskiej widać Gmach Zachęty. (zdjęcie poza wystawą)

Warszawa z lotu ptaka Warszawa z lotu ptaka Fotopolska.eu

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: Warszawa z lotu ptaka w 1919 roku. Widoczny na zdjęciu jest Plac Saski i Sobór Prawosławny św. Aleksandra Newskiego (zdjęcie poza wystawą)

Warszawa z lotu ptaka Warszawa z lotu ptaka Fotopolska.eu

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: rok 1962, plac Powstańców Warszawy z lotu ptaka, w centrum kadru gmach hotelu Warszawa (Prudential). Na dole fotografii początki budowy "nowej" części zespołu NBP. Reprodukcja z wystawy plenerowej (zdjęcie poza wystawą)

Warszawa z lotu ptaka Warszawa z lotu ptaka Fotopolska.eu

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: Lata 1925-1939, Zamek Królewski z lotu ptaka (zdjęcie poza wystawą)

Warszawa z lotu ptaka Warszawa z lotu ptaka Zbyszko Siemaszko

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: 1961 r., Stare Miasto z lotu ptaka (zdjęcie poza wystawą)

Warszawa z lotu ptaka Warszawa z lotu ptaka Fotopolska.eu

Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa

Na zdj: Lata 1927-1928, elewatory warszawskie na przedmieściu Wola. Ogólny widok elewatorów, ujęty z lotu ptaka. W głębi na lewo budynek Gazowni miejskiej (zdjęcie poza wystawą)

Więcej o:
Komentarze (6)
Warszawa z lotu ptaka przed wojną i tuż po niej. Niezwykła historia warszawskiego lotnictwa
Zaloguj się
  • izabelinska1

    Oceniono 5 razy 5

    "Tak wyglądała Warszawa z lotu ptaka w latach 50.
    Na 19 zdjęć 4 są z "lotu ptaka".

  • comentarista

    Oceniono 6 razy 4

    Nie istnieje w Warszawie coś takiego jak "Pola Mokotowskie". Jest POLE.

  • czarnyminio

    Oceniono 1 raz 1

    Na pierwszym zdjęciu samolot polskiej konstrukcji TS-8 Bies.Konstruktor Tadeusz Sołtyk.Całe rzesze polskich pilotów wojskowych szkoliło się na tej maszynie.Jeszcze latają nieliczne egzemplarze.

  • damakaro

    0

    No właśnie, taka historia a tu warszawski port lotniczy nazwany imieniem Szopena. Pewnie, Chopin to rozpoznawalne nazwisko, ale może można było pomyśleć o polskim lotniku – Skalskim, Żwirko, Wigura itp., tez się dobrzy wymawia?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX