Tak mogłoby być w stolicy. Wystarczyłaby jedna zmiana - mówi raport. Kierowcy nie będą zadowoleni

Na tysiąc warszawiaków przypada dziś ponad 921 pojazdów, a samochody szukające miejsca do zaparkowania generują ponad 30 proc. ruchu w centrach miast. A jak wyglądałaby Warszawa bez samochodów?
Plac Bankowy z samochodami i po ich wymazaniu Plac Bankowy z samochodami i po ich wymazaniu Uber

Tak mogłoby być w stolicy. Wystarczyłaby jedna zmiana - mówi raport. Kierowcy nie będą zadowoleni

Na tysiąc warszawiaków przypada dziś ponad 921 pojazdów, a samochody szukające miejsca do zaparkowania generują ponad 30 proc. ruchu w centrach miast. A jak wyglądałaby Warszawa bez samochodów?

Zespół Doradców Gospodarczych TOR przyjrzał się polityce parkingowej w polskich miastach. Z raportu wynika, że na zmniejszenie ruchu w centrach miast wpłynęłoby podwyższenie opłat za parkowanie w strefie płatnej.

Warszawa posiada największą w Polsce strefę płatnego parkowania, szacuje się ją na ok. 29,5 tys. miejsc postojowych (w Poznaniu - drugim w rankingu - jest ich niecałe 10 tys.). Samych abonamentów dla jej mieszkańców wydano już więcej niż jest miejsc dla samochodów.

Uber postanowił sprawdzić, jak mogłaby wyglądać Warszawa, w której samochody i parkingi nie przytłaczają przestrzeni miejskiej. Powstała strona miastobezsamochodow.pl. Zobaczcie też zdjęcia miejsc w centrum miasta z wymazanymi autami.

Plac Bankowy Plac Bankowy Uber

Tak mogłoby być w stolicy. Wystarczyłaby jedna zmiana - mówi raport. Kierowcy nie będą zadowoleni

Tak wyglądałby plac Bankowy, gdyby parking w jego środku zamienić na zielony skwerek.

TOR uważa, że brak opłat parkingowych nie motywuje do wyboru innych form transportu miejskiego (rowerów miejskich, aplikacji do zamawiania przejazdów czy współdzielenia samochodów). A obecnie obowiązujące opłaty (według ustawy z 2003 r. maksymalnie 3 zł za godzinę) skłaniają do zostawienia swojego samochodu tylko osoby zarabiające poniżej średniej krajowej.

Plac Konstytucji Plac Konstytucji Uber

Tak mogłoby być w stolicy. Wystarczyłaby jedna zmiana - mówi raport. Kierowcy nie będą zadowoleni

Uber sprawdził także, jak wyglądałby plac Konstytucji, gdyby stamtąd również zniknął parking.

Bez zmiany ustawy o drogach publicznych można wspomóc zarządzanie przestrzenią parkingową. Jak? Według autorów raportu, poprzez rozwój car-sharingu - zmniejszy to problem szukania miejsc parkingowych - oraz położenie większego nacisku na mobilne aplikacje, pozwalające szybko wyszukać wolne miejsce.

Rondo Dmowskiego Rondo Dmowskiego Uber

Tak mogłoby być w stolicy. Wystarczyłaby jedna zmiana - mówi raport. Kierowcy nie będą zadowoleni

Samo centrum Warszawy, rondo Dmowskiego. Prawda że pusto? I plac Defilad pośród drzew.

Już ponad 31 proc. warszawiaków korzysta z Ubera lub podobnych aplikacji, a 66 proc. ich użytkowników wierzy, że aplikacje do zamawiania przejazdów mogą ograniczyć liczbę aut w miastach.

Ul. Dzielna Ul. Dzielna Uber

Tak mogłoby być w stolicy. Wystarczyłaby jedna zmiana - mówi raport. Kierowcy nie będą zadowoleni

Ulica Dzielna na Muranowie, gdyby nie parkowały tam samochody.

Ul. Czarnieckiego Ul. Czarnieckiego Uber

Tak mogłoby być w stolicy. Wystarczyłaby jedna zmiana - mówi raport. Kierowcy nie będą zadowoleni

A tutaj ul. Czarnieckiego na Żoliborzu.

Więcej o:
Komentarze (106)
Parkowanie w Warszawie. Tak mogłaby wyglądać Warszawa. Wystarczyłaby jedna zmiana
Zaloguj się
  • ten_z_pragi

    Oceniono 136 razy 36

    A gdzie obrazek trawnika zamiast parkingu na Czerskiej>?

  • maaac

    Oceniono 66 razy 28

    Wszystko prawda poza jednym drobnym drobniutkim problemem. Uber NIE jest car-sharingiem a nieuczciwą usługą taksówkową.

  • haslotrzy

    Oceniono 32 razy 24

    W Szwecji każdy samochód musi mieć wykupione stałe miejsce garażowe lub parkingowe. Parkować na ulicach, na wyznaczonych miejscach, można najwyżej 24 godziny, później auto jest bez litości odholowane przez służby miejskie. A te wyznaczone miejsca też są "ruchome", np. w dzień parzysty po prawej, a w nieparzysty - po lewej stronie ulicy. Jak się chce, to można...

  • miga777

    Oceniono 97 razy 21

    Jak by wywalić kolejno; ulice, chodniki, domy to było by zajebiście. Oczywiście można pomyśleć o zieleni, ale wywalanie samochodów stojących wzdłuż domów na ulicy i pisanie, ale będzie pięknie to już głupota.

  • OLA O

    Oceniono 45 razy 21

    Witam Trasformersów dla których ludzie to tylko budowlańcy dróg, parkingów. Samochody to nasi władcy, a ludzie to ich niewolnicy.

  • zosima

    Oceniono 54 razy 20

    Dlaczego na tych zdjęciach nie ma rowerów? Znowu komuś cykliści zawadzają?

  • grey-sky

    Oceniono 25 razy 17

    Zacząć trzeba od komunikacji miejskiej. Tak by szybko i pewnie można było przejechać. Jeśli wg rozkładu przejazd zajmuje jedną godzinę, a w rzeczywistości wydłuża się do 1,5 godziny, to nie ma co się dziwić, że ludzie wsiadają do własnego samochodu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX