Nowe stacje II linii metra: "Design jak z PRL. Czyżby inspiracja blokami z betonowej płyty?" - pytają warszawiacy

Hanna Gronkiewicz-Waltz pochwaliła się trzema nowymi stacjami II linii metra, których budowa ruszy w długi weekend majowy. Zdania są podzielone, jedni chwalą lekkość projektów, inni krytykują design jak z PRL-u. W 2019 roku podziemna kolej dojedzie na Targówek.

II linia metra wydłuży się o kolejne trzy stacje na Pradze-Północ i Targówku. Dojazd ze stacji Trocka na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 14 minut!

Szybciej się nie da.

Spodobało ci się? Polub nas

Trzy nowe stacje

W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok. 3,12 km trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek.

SzwedzkaStacja Szwedzka

Stacja Szwedzka (C16) będzie pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA „Stalowa”. To będzie stosunkowo niewielka budowla, jej długość to 135 m.

Sam projekt stacji, już budzi kontrowersje. Komentujący zarzucają m.in. brak spójności z innymi stacjami II linii metra.

Stacja TargówekStacja Targówek

Następna, Targówek (C17), wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. M. Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze stacją jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 m długości.

I tu projekt stacji wzbudził kontrowersje. - Design jak z PRL. Czyżby inspiracja blokami z betonowej płyty? - pyta jeden z komentujących.

Stacja TrockaStacja Trocka

I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra - stacja Trocka i wraz z torami odstawczymi, wszystko razem o długości 450 m. Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej - pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej. To stąd wyruszą tarcze TBM drążące tunele w kierunku Dworca Wileńskiego.

I wreszcie - to stąd wywożony będzie urobek z drążonych tuneli, dostarczane betonowe elementy obudowy tuneli, materiały budowlane, maszyny i urządzenia. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Szyb do wyjęcia tarcz TBM powstanie w końcowym etapie drążenia, przy ul. Targowej.

Zmiany w ruchuZmiany w ruchu

Zmiany w ruchu

Ale zanim podziemna kolej dojedzie na Targówek, mieszkańcy muszą się przygotować na zmiany w ruchu drogowym.

Pierwsze zostaną wprowadzone w nocy z piątku na sobotę  z 29 na 30 kwietnia - zwężona o jeden pas ruchu zostanie ul. Szwedzka.

Przez około dwa  miesiące po rozpoczęciu budowy na kilkusetmetrowym odcinku obowiązywał na niej będzie ruch jednokierunkowy - w stronę ul. 11 Listopada. Objazd prowadzi ul. Strzelecką, Środkową i Stalową. To zwężenie jest potrzebne, bo w nowe miejsce przeniesiona zostanie komora ciepłownicza kolidująca z przyszłą stacją Szwedzka.

Zasadnicze zmiany w ruchu czyli zamknięcie ulic pod którymi będą stacje metra Targówek i Trocka zaplanowano na noc z niedzieli na poniedziałek z 1 na 2 maja. Zamknięte dla ruchu będzie skrzyżowanie ul. Trockiej i Pratulińskiej, przejezdna pozostanie ul. Handlowa. Także skrzyżowanie ul. M. Ossowskiego i Pratulińskiej zostanie wyłączone z ruchu. Zlikwidowane zostało rondo na skrzyżowaniu ulic Gorzykowskiej i Handlowej, natomiast na skrzyżowaniu ul. M. Ossowskiego i Witebskiej wybudowane zostanie rondo umożliwiające zawracanie. Na ulicy Gorzykowskiej i Handlowej (pomiędzy Kołową a Święciańską, w kierunku Radzymińskiej) wytyczony został bus pas. Objazd zamkniętych ulic prowadzi ulicami Gorzykowską, Handlową i Kołową.

Wszystkie zmiany w komunikacji miejskiej:

156: METRO MŁOCINY - - Kondratowicza - św. Wincentego - Kołowa - Ossowskiego - zawrotka przy Witebskiej - Ossowskiego - Handlowa - Gorzykowska - - DW. WSCHODNI /KIJOWSKA/, częstotliwość kursowania bez zmian;

160: DW. CENTRALNY - - al. Solidarności - Radzymińska - Gorzykowska - Handlowa - Ossowskiego - zawrotka przy Witebskiej - WITEBSKA,częstotliwość kursowania bez zmian;

162: EC SIEKIERKI - - al. Solidarności - Radzymińska - Gorzykowska - Handlowa - Kołowa - Borzymowska - Trocka - TARGÓWEK, częstotliwość kursowania bez zmian;

199: REMBERTÓW-AON - - Radzymińska - Trocka - PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;

212: PL. HALLERA - - św. Wincentego - Kołowa - Handlowa - Gorzykowska - Radzymińska - Trocka - PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;

262: linia przekształcona z linii E-3, zapewniająca połączenie osiedli położonych przy ulicy Trockiej z Dworcem Wileńskim; DW. WILEŃSKI - al. Solidarności - Radzymińska - Trocka - PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania: 12-15 minut;

356: zawieszenie funkcjonowania linii;

517: URSUS-NIEDŹWIADEK - - al. Solidarności - Radzymińska - Gorzykowska - Handlowa - Ossowskiego - zawrotka przy Witebskiej - WITEBSKA,częstotliwość kursowania bez zmian;

E-3: przekształcenie w całodzienną linię 262;

N02: MARYSIN - - Radzymińska - Gorzykowska - Handlowa - Kołowa - św. Wincentego - Kondratowicza - - METRO MŁOCINY, częstotliwość kursowania bez zmian;

N12: DW. CENTRALNY - - Starzyńskiego - rondo Żaba - św. Wincentego - Borzymowska - TARGÓWEK, częstotliwość kursowania bez zmian;

N62: DW. CENTRALNY - - Starzyńskiego - rondo Żaba - św. Wincentego - Kołowa - Handlowa - Gorzykowska - Radzymińska - Łodygowa - - WOŁOMIN /SIKORSKIEGO/, częstotliwość kursowania bez zmian.

Więcej o:
Skomentuj:
Nowe stacje II linii metra: "Design jak z PRL. Czyżby inspiracja blokami z betonowej płyty?" - pytają warszawiacy
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX