Warszawskie "city" zaczyna się rozlewać. PKP planuje budowę drugiego wieżowca

W miejscu dwukondygnacyjnego biurowca w Al. Jerozolimskich, w którym niegdyś mieściła się IKEA, ma powstać 70-metrowy wieżowiec. To drugi, po wieżowcu na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i Al. Jana Pawła II wysoki budynek planowany przez PKP. Czy to odpowiednie miejsce na takie budynki?

Spodobało ci się? Polub nas

Budynek, w którym mieściła się pierwsza Ikea, który powstał zaledwie 25 lat temu ma zostać rozebrany. Spółka PKP planuje zastąpić go wyższym, bo 70 metrowym budynkiem. Kolejarze już rozmawiali ze szwedzkim koncernem Vastint, odpowiedzialnym za budowę budynku. Jak poinformowała Gazetę Stołeczną Ewa Łydkowska reprezentująca koncern, budynek został zbudowany na podstawie 30-letniej dzierżawy zawartej z PKP w 1989 r. Termin umowy upływa w 2019 r. Plany PKP dotyczące rozbiórki są koncernowi znane, uwzględnili je już w swoich planach.

Wieżowiec Warszawamateriały inwestora

Kolejarze planują również budowę 220-metrowego wieżowca Centralna Park na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i Al. Jana Pawła II. Pomiędzy wieżami ma powstać wzdłuż Al. Jerozolimskich zabudowa do 36 metrów wysokości. Termin rozpoczęcia inwestycji jest na razie nieznany.

Wieżowiec Warszawamateriały inwestora

Czy to dobry pomysł, aby w takiej lokalizacji stawiać dwa tak wysokie budynki? Zapytaliśmy ekspertów i aktywistów miejskich.

- Warszawie brakuje wyraziście zarysowanego centrum. Koncepcja "obrysowania" poszerzonego rejonu PKiN wysokimi budynkami w skali miasta nie jest zła i sami ją postulujemy - mówi Ewa Kuryłowicz z biura architektonicznego Kuryłowicz & Associates. - Podkreślenie tego centralnego rejonu po linii Al. Jana Pawła II, Grzybowska, Marszałkowska na odcinku pomiędzy Królewską i Nowogrodzką, wypełnienie tego rejonu wysokimi budynkami przy ul Emilii Plater, by znieść kompozycyjną i przestrzenną  dominację PKiN ma w mojej opinii sens - dodaje.

Wieżowce WarszawaCentralna Park/ materiały inwestora

Miejsce nowych wieżowców, jak twierdzi, sąsiadujące z węzłem "nafaszerowanym estakadami", "zapchanym komunikacyjnie rondem", "bez przejść na poziomie jezdni", a jedynie pod ziemią, jest jednak lokalizacją skazaną na miejską porażkę. - Nikt nie spaceruje Alejami Jerozolimskimi w tamtym rejonie po stronie północnej, bo nie ma po co. Nikt nie spaceruje Al. Jana Pawła w tym rejonie, bo tym bardziej nie ma po co. Narożny wieżowiec, jak rozumiem - część zespołu - tego nie zmieni, a obawiam się, że jedynie pogłębi problem. Chyba że partery tego zespołu będą otwartym "magnesem", no ale nawet wtedy trzeba by się jakoś tam wygodnie dostać - dodaje.

Janowi Śpiewakowi z Miasto jest Nasze nie podoba się pomysł stawiania kolejnego wieżowca. - To kolejny wieżowiec stawiany w Warszawie bez planu zagospodarowania terenu. Fantazja inwestorów zastępuje jakiekolwiek planowanie. Już dawno przestaliśmy kontrolować to, gdzie ma być nasze city. Rozlało się po całym mieście - mówi. - Takie decyzje powinny być poprzedzone konsultacjami społecznymi. Niestety Warszawa zamienia się w Dubaj Północy, w którym o wyglądzie miasta decydują szejkowie deweloperzy, a nie mieszkańcy.

Wyburzenie budynku przy Żelaznej miałoby nastąpić w trakcie remontu tunelu średnicowego w latach 2018-22. Kolejarze chcą wzmocnić konstrukcję tunelu pod budowę 220-metrowego wieżowca Centralna Park. Plany na budowę wieżowca kolejarze ujawnili w ubiegłym roku. Obecnie poszukują prywatnego inwestora, z którym zrealizują inwestycję. To jedna z większych inwestycji deweloperskich PKP S.A.

Więcej o: