Dziwne autobusy: zatrzymują się na wszystkich przystankach, ale nie można wejść do środka

Zamiast pasażerów, wożą powietrze. Od kilku dni jeżdżą po Warszawie autobusy miejskie w tradycyjnych żółto-czerwono-czarnych barwach, które zatrzymują się na każdym przystanku, ale drzwi już nie otwierają. Pasażerowie stoją zdezorientowani, bo na wyświetlaczach nie ma komunikatu, że to jazda próbna, widać za to numer linii i opis trasy.

Spodobało ci się? Polub nas

Tak wyglądają testy nowych autobusów, które od sierpnia zaczną wozić warszawiaków. Na razie sprawdzają je pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego. - Rozpoczęły się testy dynamiczne systemów elektroniki pokładowej - tłumaczą w ZTM. - Aby móc je certyfikować, niezbędne są przejazdy po trasie różnych linii. Autobusy w tym czasie muszą mieć włączone wszystkie wyświetlacze, na których prezentowane są oznaczenia linii czy trasa oraz muszą zatrzymywać się na przystankach.

W ZTM przyznają, że dla oczekujących pasażerów może to być mylące. Dlatego na drzwiach testowanych autobusów rozwieszono plakaty ze znakiem zakazu i napisem „Prosimy nie wsiadać”.

Testy były konieczne, bo już od sierpnia na ulice Warszawy wyjedzie aż 100 nowych autobusów: 50 przegubowych (18-metrowych) mercedesów Conecto G oraz 50 krótkich (9-metrowych) solarisów Alpino. Wszystkie należą do firmy Mobilis, która wygrała przetarg na obsługę linii ZTM.

Znika litera A

Po raz pierwszy od wielu lat pojazdy prywatnych operatorów nie będą już z zewnątrz oznaczane literą „A” i trzema cyframi (chodzi o tzw. numer boczny). Przez 25 lat właśnie w ten sposób można było rozpoznać, czy warszawski autobus obsługuje miejski przewoźnik (oznaczone z zewnątrz czterema cyframi) czy prywatna firma.

Autobusy prywatnych przewoźników można było poznać po literze "A" i trzycyfrowym numerze, fot. ZTM

Dlaczego znika litera „A”? - Prywatni przewoźnicy przejmowali obsługę całych, z reguły peryferyjnych linii. Kondycję techniczną ich ówczesnych autobusów i tych, którymi będą świadczyć usługi obecnie, dzieli przepaść - wyjaśniają w ZTM.

Autobusy firmy Mobilis kursujące w ramach nowego kontraktu otrzymają numery boczne z przedziału 9201-9254 (solarisy) oraz z 9801-9854 (mercedesy).

Więcej o: