Otworzą II linię metra, wyjedzie więcej autobusów, ale czy to oznacza, że będzie lepiej? Sprawdź dojazd z Twojej dzielnicy

Może to jeszcze nie rewolucja komunikacyjna, ale otwarcie II linii metra oznacza duże zmiany tras popularnych linii autobusowych przede wszystkim w prawobrzeżnej części Warszawy. Zarząd Transportu Miejskiego chce nas przekonać do przesiadania się do podziemnej kolejki - ma to zmniejszyć korki w mieście, a przede wszystkim na mostach, totalnie zapchanych po pożarze i zamknięciu Łazienkowskiego. Wielu pasażerów już narzeka w sieci na zmiany, a my sprawdzamy w kolejnych dzielnicach jakie korekty tras przygotowano ich mieszkańcom.

Spodobało ci się? Polub nas

To będzie największa zmiana komunikacyjna w stolicy od prawie dwóch lat. Gdy pierwsze pociągi z pasażerami przejadą między Dworcem Wileńskim a rondem Daszyńskiego (a to być może stanie się już w ten weekend), ZTM wprowadzi nowe rozkłady jazdy dla wielu autobusów, uruchomi zupełnie nowe linie, a te na najdłuższych trasach zostaną skrócone. Specom od komunikacji w mieście zależy na tym, by autobusy, szczególnie z peryferiów Warszawy, dowoziły pasażerów do najbliższej stacji II linii metra. Takie założenie powoduje wielkie roszady w dotychczasowym układzie komunikacyjnym stolicy. W Zarządzie Transportu Miejskiego tłumaczą, że nowości w komunikacji naziemnej to efekt m.in. konsultacji społecznych, które odbywały się w maju i czerwcu ubiegłego roku. Pasażerowie mogli zgłaszać uwagi na czacie podczas wirtualnej rozmowy z dyrektorem ZTM Wiesławem Witkiem, ale też w czasie otwartych spotkań (było ich 10).

Fot. Dariusz Borowicz

Dodatkowo, w związku z trudną sytuacją po zamknięciu mostu Łazienkowskiego, skorygowane mają być objazdy linii, które i tak już mają zmienione trasy. Część autobusów, które dotąd kursowały Trasą Łazienkowską, pojedzie zupełnie inaczej.

Ogólnie pomysł jest taki, by długie linie dzielić na dwie krótsze, co ma zapobiegać spóźnieniom. To może się sprawdzić szczególnie w przypadku autobusów przyspieszonych kursujących dotąd mostem Łazienkowskim. Drugie założenie to uruchomienie kilku linii ekspresowych, które dość szybko (z kilkoma przystankami na trasie) mają dowieźć pasażerów do najbliższej stacji II linii metra. Założenia są słuszne, a większość zmian można zapisać na plus. ZTM w końcu nie likwiduje ani jednej linii, a dodatkowo uruchamia kilka nowych przy jednoczesnym zmniejszaniu częstotliwości autobusów kursujących na tym samym odcinku. Pytanie tylko, czy skracanie tras spodoba się pasażerom przyzwyczajonym do „ulubionych” linii.

Pytanie drugie: czy te zmiany rzeczywiście spowodują, że korków w mieście będzie mniej, a pasażerowie chętnie będą się przesiadać do podziemnej kolejki. To okaże się zapewne już w ciągu pierwszych kilku dni po otwarciu centralnego odcinka. Zapoznajcie się ze szczegółami i napiszcie nam, jak oceniacie zmiany. Nasz adres: metrowarszawa@agora.pl

Bemowo

Jeszcze dwa lata temu planowano, że linie 105 i 109 - obie łączące Bemowo ze Śródmieściem - zostaną skrócone. Ich trasy miały się kończyć przy stacjach drugiej linii metra. Po otwarciu centralnego odcinka, nic się jednak nie zmieni. Obie linie będą jeździć na starych trasach. W przypadku 105 (os. Górczewska - Browarna) zmniejszy się jedynie częstotliwość kursów: w godzinach szczytu pojadą co 8-10 minut, a nie - jak teraz - co 5 minut. Ale za to ZTM uruchomi nową linię ekspresową E-5 - jej trasa będzie identyczna jak 105, tylko będzie się wcześniej kończyć. Z Jelonek, zamiast na Powiśle, dojedzie do najbliższej stacji II linii metra - Rondo Daszyńskiego. W porannym i popołudniowym szczycie będą kursować także co 8-10 minut. Atutem E-5 będzie też niewielka liczba przystanków - między pętlami będzie ich tylko 7 (105 ma ich aż 17).

Fot. Dariusz Borowicz / Agencja Gazeta

Z kolei z pętli Stare Bemowo, tak jak dotychczas, będzie odjeżdżać przyspieszona linia 523. Od otwarcia II linii metra - co 10 minut przez cały tydzień (teraz w godzinach szczytu kursowały co 5-6 minut). Ale za to dodatkowo uruchomiona zostaje szczytowa linia 423, która będzie kursować na najbardziej obciążonym odcinku linii 523, czyli między pętlą Stare Bemowo a metrem Politechnika. Autobusy 423 będą zabierać pasażerów z przystanków rano i po południu co 10 minut.

Białołęka

Zmiany dotyczą tylko mieszkańców tzw. Zielonej Białołęki. Z pętli Zaułek po otwarciu II linii metra będą odjeżdżać dwie linie: 527 (tak, jak teraz) i E-7 (nowa linia ekspresowa).

Linia 527 zostanie wydłużona i dojedzie do pętli Esperanto na Muranowie. Dotąd wysadzała ostatnich pasażerów przy stacji metra Ratusz-Arsenał, ale pętla na pl. Bankowym ma być zlikwidowana. Autobusy będą kursować rzadziej w godzinach szczytu - zamiast co 6 minut, będzie to 8-10 minut. Co kwadrans 527 będą podjeżdżać na przystanki poza godzinami szczytu, a w święta co 20 minut (bez zmian).

Pojawi się nowa ekspresowa linia E-7, która ma odciążyć 527 w godzinach szczytu. Połączy os. Derby z początkową stacją II linii metra - Dworzec Wileński. Będzie to linia jednokierunkowa. Rano będzie jeździła tylko w kierunku stacji metra, a po południu w kierunku osiedla na Białołęce. Po drodze zatrzyma się jedynie na sześciu przystankach (527 ma ich 11). Częstotliwość kursów będzie taka sama, jak w przypadku 527.

Ochota

Linia 159 będzie po otwarciu centralnego odcinka metra dojeżdżać z Siekierek na nowej trasie (zamiast skręcić w wiecznie zakorkowaną Towarową pojedzie Al. Jerozolimskimi) przez Dworzec Zachodni do CH Blue City na Ochocie. Autobusy 159 będą odjeżdżać co 10 minut przez cały dzień, a w święta co 12 minut.

Z kolei linia 182 będzie przez cały tydzień kursowała co 10 minut. Teraz w szczycie kursowała częściej - co 5-6 minut, ale na najbardziej obciążonym odcinku będzie wspierana przez nową, okresową linię 382 (Dworzec Zachodni - Metro Politechnika) - także co 10 minut.

Praga Południe

W tej dzielnicy ZTM wprowadza najwięcej zmian związanych z nieczynnym mostem Łazienkowskim. Są one konieczne przede wszystkim dla Gocławia, bo nie dojeżdżają tu ani tramwaje, ani pociągi, ani metro. ZTM znów stawia na najszybsze połączenie mieszkańców z II linią metra. Ekspresowo zrobi to linia E-1, ale tylko w godzinach szczytu. Z pętli Gocław na Stadion Narodowy i z powrotem będzie wyjeżdżać co 6 minut. Po drodze zatrzyma się tylko na pięciu przystankach. Z kolei lubiana przez pasażerów linia przyspieszona 507 w godzinach porannych i popołudniowych zmniejszy częstotliwość i zamiast co 3 minuty, będzie kursować dwa razy rzadziej. Ale trasy nie zmienia i dojeżdżać będzie nadal do Dworca Centralnego.

W lutym uruchomiono dla mieszkańców nowych osiedli linię 151, która dowoziła ich do Śródmieścia. W ciągu miesiąca już raz zmieniła trasę - po pożarze mostu Łazienkowskiego. A teraz znów pojedzie inaczej. Z pętli przy ul. Rechniewskiego dowiezie już tylko do stacji Stadion Narodowy.

Fot. Dariusz Borowicz

Mieszkańcy Grochowa dostaną za to bezpośrednie połączenie autobusowe z II linią metra. Nowa linia 202 będzie kursować między pętlą Gocławek Wschodni a stacją Stadion Narodowy z przystankiem m.in. przy Dworcu Wschodnim. W godzinach szczytu będzie jeździć co 10 minut, poza szczytem i w święta - dwa razy rzadziej.

Rembertów

Linia 143 nie będzie już dowozić mieszkańców Rembertowa do Śródmieścia. Przed pożarem mostu Łazienkowskiego autobusy dojeżdżały pod siedzibę Głównego Urzędu Statystycznego w al. Niepodległości przy Trasie Łazienkowskiej. Po awaryjnym zamknięciu przeprawy, skierowano je pod Dworzec Centralny. Po otwarciu II linii metra zakończą swoją trasę przy rondzie Wiatraczna. Nadal mają jednak kursować: w szczycie co 10 minut, poza tym co kwadrans (podobnie w święta).

Targówek

Tu szykują się największe zmiany dla pasażerów mające bezpośredni związek z otwarciem centralnego odcinka II linii metra. Linia 512 będzie kursować już tylko po prawobrzeżnej stronie miasta. Nadal wyruszy z pętli Zacisze, ale przystankiem końcowym będzie Stadion Narodowy. Przy Dworcu Wileńskim linia zostanie skierowana ul. Targową i południowym odcinkiem ul. Jagiellońskiej. Jak tłumaczy ZTM, „to rozwiązanie spełni postulaty mieszkańców Starej Pragi o uruchomienie połączenia lokalnego”. Zarząd Transportu Miejskiego chce też puścić nową linię 412 - okresową, przyspieszoną. Ma kursować na tej samej trasie co 512, choć nieco skróconej, ale tylko w jednym kierunku (z Zacisza do Dworca Wileńskiego) i tylko w godzinach porannego szczytu. Na przystanki będzie podjeżdżać co kwadrans.

ZTM i w tej dzielnicy uruchomi linię ekspresową. E-3 będzie dublować linię 160, ale ma kursować jednokierunkowo - rano do metra, a po południu w przeciwną stronę. 160 łącząca Targówek z Dworcem Centralnym będzie rzadziej jeździć w godzinach szczytu - nie co 5-7 minut, a co 10. Linia E-3 zatrzyma się tylko na 6 przystankach (160 ma ich 10), ale za to będzie kursować w szczycie co 10 minut.

03.12.2009 WARSZAWA , AUTOBUS LINII 160 MARKI Fot. Jacek Łagowski / Agencja Gazeta

Dla mieszkańców Targówka, żyjących po drugiej stronie ul. Radzymińskiej, dobrą informacją może być wydłużenie godzin kursowania linii 338 - teraz autobusy będą jeździć przez cały dzień, a nie tylko rano i po południu. Rozkład jazdy ma być też lepiej skoordynowany z odjazdami linii 170. Dzięki temu ma się poprawić komunikacja między Targówkiem Przemysłowym i Szmulowizną, a drugą linią metra. Autobusy 338 w godzinach szczytu będą kursować co 15 minut.

Wesoła

Zmiany raczej nie ucieszą mieszkańców tej dzielnicy. Aż trzy linie przyspieszone, które do tej pory dowoziły pasażerów do Śródmieścia, teraz będą kończyć trasę przy węźle przesiadkowym Stadion Narodowy. Dotyczy to linii 411, 502 (obie z pętli Stara Miłosna) i 514 (z Woli Grzybowskiej). Od al. Stanów Zjednoczonych pojadą buspasem na Wale Miedzeszyńskim, a dalej Wybrzeżem Szczecińskim i ul. Sokolą. Nie zmieni się częstotliwość kursowania każdej z trzech linii.

Wola

Z Koła znika znana od lat linia 159. Na jej dawnej trasie na Woli zastąpi ją nowa - wracająca po latach - linia 155. Z Koła pojedzie na pętlę na pl. Zawiszy (dotąd nie zatrzymywały się tu na dłużej autobusy). Po drodze zatrzyma się przy stacji metra Rondo Daszyńskiego. Autobusy 155 będą odjeżdżać co 10 minut w porannym i popołudniowym szczycie, potem co kwadrans, a w święta co 20 minut.

Marki i Radzymin

Linie 718, 738 i 805 wracają na swoje trasy sprzed rozpoczęcia prac przy budowie centralnego odcinka II linii metra. Nie będą już więc dojeżdżać do pl. Bankowego, tylko skończą kurs na Dworcu Wschodnim. Z al. Solidarności skręcą w Targową, a potem w Kijowską. Częstotliwość wszystkich trzech linii nie zmieni się.

Więcej o:
Skomentuj:
Otworzą II linię metra, wyjedzie więcej autobusów, ale czy to oznacza, że będzie lepiej? Sprawdź dojazd z Twojej dzielnicy
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX