Gdzie przed wojną znajdowała się "Dolina Krzemowa". Na warszawskim ....

W okresie dwudziestolecia międzywojennego Kamionek stał się jednym z największych w Warszawie ośrodków przemysłowych i technologicznych. - Branża ta okazała się forpocztą nowoczesnego przemysłu, który stał się wizytówką tej części Pragi - tłumaczy znany varsavianista Jarosław Zieliński.

- Stara fabryka worków lnu i juty przy ul. Mińskiej 25 w 1920 roku przerodziła się w zakłady amunicyjne "Pocisk" i było rozbudowywane przez całe dwudziestolecie międzywojenne - wyjaśnia varsavianista Jarosław Zieliński, autor książki "Przedwojenne Kamionek, Grochów, Saska Kępa".

Na fotografii pochodzącej z lat 20, którą widzicie powyżej, do naszych czasów przetrwały tylko dwie hale: budynki widoczne - po lewej stronie oraz szczątki hal - po prawej.

Spodobało ci się? Polub nas

Zawrotną karierę zrobiła też działająca przy ul. Terespolskiej 34/36 (obecnie przy ul. Chodakowskiej) Centralne Warsztaty Samochodowe (CSW) uruchomione przez Ministerstwo Spraw Wojskowych. Pracowało tu ponad 3 tysiące osób. Wśród licznie produkowanych silników samochodowych i lotniczych oraz aut autobusów i motocykli, największą sławę zdobył motocykl "Sokół".

Centralne Warsztaty Samochodowe w Warszawie - widok na hale obrabiarek.źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak możemy przeczytać w albumie, fabrykę po przejęciu w 1928 roku, przez Koncern Państwowych Zakładów Inżynierii, stały się jedną z głównych w Polsce wytwórni sprzętu zmotoryzowanego.

Z kolei zakłady elektrotechniczne braci Borkowskich znajdujące się przy ul. Grochowskiej zatrudniały ponad tysiąc osób.

Więcej o: